Pressinbjudan: Sverige – det nya matlandet, vision som ska bli verklighet

Vad är tanken bakom visionen Sverige – det nya matlandet? Hur långt har arbetet kommit hittills? Vad tycker man i andra länder om Sverige som en matnation?

Välkommen till ett seminarium om ”Sverige – det nya matlandet” på resemässan TUR 2010 i Göteborg. Jordbruksminister Eskil Erlandsson samt VisitSwedens projektledare Ami Hovstadius och analyschef Carla Aguirre medverkar. På plats finns också VisitSwedens vd Thomas Brühl.

Jordbruksminister Eskil Erlandsson presenterar arbetet med regeringens vision om Sverige – det nya matlandet. VisitSweden berättar mer om det nystartade arbetet med en gemensam kommunikationsstrategi för att förmedla bilden av Sverige som det nya matlandet i Europa. En strategi som ska bidra till att marknadsföra svensk mat och svenska måltidsupplevelser både nationellt och internationellt. Projektet drivs i samarbete med Jordbruksverket och Exportrådet.

VisitSweden bjuder också på en inblick i studier som visar vad de utländska besökarna tycker om matupplevelser i Sverige. Hur ser utmaningen ut: Är vi helt okända som matland, eller förknippas svensk matkultur med köttbullar á la IKEA? Eller har bilden av de svenska råvarornas kvalitet redan fått fäste i Europa?

Plats: Svenska Mässan i Göteborg under TUR 2010, lokal H1

Tid: torsdag 25 mars, kl 16.00-16.45

Välkommen!

För mer information om VisitSweden | www.visitsweden.com/partner

För ytterligare information | kontakta
Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, tel 0705-25 04 56

• internationell marknadsföring
  • matlandet sverige
  • sverige - det nya matlandet
  • utländska beökare
  • göteborg

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 13 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt.  VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Utländska besökare spenderar 91 miljarder kronor i Sverige, vilket är mer än exporten av personvagnar och järn och stål. Svensk turistnäring sysselsätter nästan 160 000 personer (räknat i helårsverken). (Källa siffror: Tillväxtverket. Gäller för 2008.)