Svenska råvaror stärker Sverige i Memphis

Staden Memphis i USA har till sin årliga majfestival valt Sverige som hyllningsland, då man bland annat fokuserar på landets mat- och kulturupplevelser. VisitSweden samarbetar med den svenske kocken Fredrik Eriksson, som reser till Memphis för att laga genuin och hälsosam svensk mat till festivaldeltagarna. Svensk mat är en av de heta ämnena kring Sverige just nu och marknadsföringen av det svenska köket i Memphis är en av flera mataktiviteter från VisitSweden på den amerikanska marknaden.

I marknadsföringen av Sverige spelar matupplevelser en allt större roll för att skapa intresse för den svenska livsstilen. I Sverigeartiklar i amerikanska medier förra året var de vanligaste ämnena livsstil, natur och storstadsupplevelser. Men amerikanska journalister har även fått upp ögonen för svensk mat de senaste åren. Bland annat har New York Times, Condé Nast Traveller och Saveur Magazine skrivit om svenska råvaror, livsstil, naturen och hållbarhet kopplat till svensk matkultur. Saveur skriver: ”Vad jag upptäckte när jag åt mig igenom den svenska huvudstaden var att stadens bästa kockar instinktivt håller fast vid Curnonskys ordspråk: Bra matlagning är när råvarorna smakar som de är.”

Under Memphis in May-festivalen (http://www.memphisinmay.org/salutetosweden) kommer Fredrik Eriksson, som till vardags driver Långbro Värdshus i Stockholm, att på fredag och lördag servera svenska menyer på Peabody Hotel.

-  Med allt som skrivs om Sverige just nu är amerikanerna väldigt intresserade. Den här festivalen är ett stort engagemang för kultur och mat, säger Fredrik Eriksson. Mitt bidrag är att jag vill laga min mat och låta råvaran tala. Jag vill att gästerna ska få smaka på Sverige, på allt från löjrommen till osten.

VisitSweden har sett till att svenska råvaror finns på plats och VisitSwedens kontor i New York har kommunicerat den svenska närvaron på festivalen i sociala medier. Just nu pågår också en kampanj i USA, där Stockholms innovativa restaurangscen är en stark reseanledning till Sverige. Kampanjen rullar med anledning av en ny flyglinje från San Fransisco till Skandinavien.

-  Svensk matkultur innehåller många fantastiska berättelser som vi kan använda i marknadsföringen av Sverige. Det råder inga tvivel om att svensk mat idag bidrar till att stärka varumärket Sverige och öka intresset hos målgruppen att komma hit, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Intresset för svensk mat har stigit utomlands de senaste åren och värdet av artiklar om mat i internationella medier, som enbart VisitSweden har bidragit till, ökade från 120 miljoner 2011 till 660 miljoner kronor under 2012.

VisitSweden har i uppdrag av regeringen att marknadsföra Sverige – det nya matlandet internationellt. Marknadsföringen har hittills bestått av pop up-events, gerillamarknadsföring via bland annat sociala medier, annan digital marknadsföring, pressresor och kontinuerlig informationsspridning om mat och svensk gastronomi i VisitSwedens internationella nätverk.

I festivalen Memphis in May kommer även ett ”barbeque-VM” att avgöras, där svenska kocken Johan Jureskog representerar Sverige.

Läs mer om hur Matlandet Sverige syns i Memphis på http://matlandet.se/365/memphis-in-may-festivalen-hyllar-sverige/.

För mer information om VisitSweden |www.visitsweden.com/partner

För ytterligare information | kontakta

Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, tel 070-525 04 56, bitte.olsson@visitsweden.com