Sverige fortsätter satsa på utländska hbtq-besökare

Sverige anses vara ett av världens mest öppna och tillåtande länder för hbt-resenärer. Därför satsar VisitSweden på marknadsföringskampanjer för hbt-segmentet i bland annat USA och Frankrike för att stärka varumärket och öka resandet till Sverige.

Homo-, bi- och transsexuella reser i högre grad till utlandet än andra resenärer i den målgrupp som VisitSweden vänder sig till i sin Sverigemarknadsföring. Hbtq-personer är en aktiv och trendsättande grupp resenärer som är på jakt efter nya städer och platser att besöka och Sverige och Stockholm hamnar ofta på topplistor över de mest välkomnande och attraktiva resmålen.

- VisitSweden vill bidra till att sätta Sverige på kartan som världens coolaste och hbtq-vänligaste land, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. Öppenhet och respekt är en del av varumärket Sverige och uppfattningen om Sverige gynnas av en välkomnande attityd mot alla resenärer. När en lesbisk tjej från Uppsala under en vecka skötte det officiella Twitterkontot @sweden, som VisitSweden och Svenska institutet står bakom, fick både hon och Sverige en enorm positiv uppmärksamhet för den öppenhet hon representerade.

Resvana hbtq-resenärer vill i högre grad än genomsnittsresenären koppla av och slippa rutiner, men också uppleva nya städer, ha roligt och känna sig fria under utlandsresan. Enligt VisitSwedens målgruppsanalyser är 940 000 hbtq-resenärer intresserade av att besöka Sverige inom de närmaste tre åren. Samtidigt anser två tredjedelar av målgruppen på 1,5 miljoner människor att de inte alls eller bara begränsat känner till Sverige.

- Fler börjar få upp ögonen för Sverige, men vi är fortfarande relativt unga som gay-destination, säger Thomas Brühl. Med målgruppsinriktade kampanjer ska vi placera Sverige ännu högre upp på top of mind-listan för den här ressugna gruppen.

I kampanjen ”Stockholm in Full Glory” satsar VisitSweden och Stockholm Visitors Board sedan sex år tillbaka på att marknadsföra Stockholm som en av världens bästa städer för hbtq-resenärer i USA. Ett Stockholm med både storstadspuls och äkta natur inpå knuten. En nyligen avslutad social media-kampanj, ”Win A Date With Stockholm”, har satt Stockholm på kartan i bland annat USA genom att lyfta fram hbtq-stockholmares egna tips i sin hemstad. Annonskampanjer i amerikanska tidningar, bland annat i lesbiska tidningen Curve och hbtq-tidningen Advocate, ska marknadsföra Stockholmsresor under hela året. Samtidigt lyfter VisitSweden fram Stockholm i ett samarbete mellan europeiska städer i ett samarbete med det största mediehuset för gaypress i USA, Here Media.

- Stockholm är ett perfekt resmål för hbt-resenärer från USA, med sin blandning av modern livsstil, öppenhet, natur och kultur, säger Magnus Lindbergh, projektansvarig för hbtq-segmentet på VisitSwedens New York-kontor. Under vinterhalvåret marknadsför vi också Icehotel i kombination med storstadspuls. I framtiden hoppas vi kunna jobba mer med Västkusten, Göteborg och Skåne i våra kampanjer, då intresset för Sverige har ökat oerhört de senaste åren.

Även i Frankrike har VisitSweden lyft fram Sverige som hbtq-destination. Flera tongivande franska medier har rapporterat från både Stockholm och Göteborg med VisitSwedens hjälp. Ett samarbete mellan VisitSweden och Göteborg & Co har resulterat i att den största hbtq-tidningen i Frankrike, Têtu, besökte Göteborg under stadens hbtq-festival. I slutet av juni arrangerade VisitSweden och Svenska Institutet en konsert med manskören Hellmans Drängar och parisiska gaykören Mélo´men i samband med pride-festivalen i Paris, i syfte att få upp uppmärksamheten för Sverige och Göteborg.

För ytterligare information | kontakta

Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00

Bengt Möller, tf informationsdirektör VisitSweden, bengt.moller@visitsweden.com, tel 0705-93 91 71

Magnus Lindbergh, projektansvarig för hbtq-segmentet på VisitSwedens New York-kontor, magnus.lindbergh@visitsweden.com, tel 0702-31 29 00

• Turism

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Svensk turistindustri står för 2,9 procent av BNP, omsätter 264 miljarder kronor och sysselsätter drygt 162 300 personer (räknat i helårsverken). Exportvärdet är 98,8 miljarder kronor. (Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2011.)