Twitterinitiativet Curators of Sweden belönas med Grand Prix i Cannes

På den årliga Cannes Lions International festival of Creativity har Svenska Institutets och VisitSwedens Twitterinitiativ, Curators of Sweden, belönats med ett Grand Prix i kategorin Cyber. Initiativet har sammanlagt belönats med tre priser i Cannes under veckan:

• Grand Prix i kategorin Cyber
  • Silverlejon i kategorin Cyber - Viral Advertising
  • Silverlejon i kategorin PR - Best use of Social Media

- Många säger att vi inte längre äger våra varumärken, att vi inte kan kontrollera vad som sägs om oss, men få vågar släppa taget om sina varumärken. Det känns underbart att kommunikation som utmanar konventionerna belönas. Yttrandefrihet är en svensk grundvärdering och vi har skapat en plattform för dialog och diskussion som kommer att påverka bilden av Sverige över tiden, kommenterar Maria Ziv, marknadsdirektör på VisitSweden.

Initiativets grundidé går ut på att vanliga svenskar får ta över Sveriges officiella twitterkonto @sweden en vecka i taget. Syftet är att visa en öppen, äkta, nytänkande och omtänksam bild av det samtida Sverige. Genom att låta olika personer bidra med varsin pusselbit av Sverige skapas en dialog och relation med internationella målgrupper. Insatsen i sig bidrar också till att kommunicera de grundläggande värderingarna om öppenhet och yttrandefrihet som är en del av Sverige. Genomslaget på Twitter och i internationella massmedier har varit stort.

- Med mod och handling har Sverige genom sina medborgare visat en öppen och äkta bild av ett mångfacetterat land där yttrandefrihet inte bara är ett begrepp utan en övertygelse. Tillsammans skapar vi berättelsen om Sverige och bygger grunden för en trovärdig dialog med omvärlden, Frida Roberts, chef för enheten för kommunikation på Svenska institutet.

Hittills har @sweden hanterats av 28 svenskar från hela landet som tillsammans har tweetat över 21 000 gånger. Kontot har gått från ca 8000 följare vid starten den 10 december 2011 till att idag ha över 63 000 följare från hela världen. Klout Score, som är ett sorts exponentiellt kvalitetsmått på hur väl man lyckas skapa relation och dialog i de sociala medierna, har gått från ca 40 till 76 (skala 1-100).

Av kuratorerna har 14 varit män och 14 kvinnor i åldrarna 18-60 år. Geografiskt har de varit fördelade över landet, från Helsingborg, Ljungsbro och Trollhättan till Örebro, Linköping, Stockholm och Umeå. Kuratorerna har haft profiler som t.ex. journalist, marknadsförare, bonde, student, lastbilschaufför, sekreterare, bibliotekarie, präst, advokat, brandman, arbetslös och forskare.

Bakgrund

Kontot @sweden har existerat sedan januari 2009 och hade 8189 följare innan initiativet Curators of Sweden startade. VisitSweden kommunicerade under 2009 och 2010 på kontot med innehåll från ett turistiskt perspektiv. Sedan 2011 delas ansvaret med Svenska Institutet som då bidrog med en bredare Sverigebild.

För mer information om Curators of Sweden, vänligen besök www.curatorsofsweden.com

För mer information om VisitSweden, besök http://www.visitsweden.com/partner

För mer information on Svenska Institutet, besök http://si.se/

VisitSweden

Maria Ziv, Director of Marketing VisitSweden,

Tel: 0703-97 72 29, maria.ziv@visitsweden.com

Johannes Karlsson, Head of PR & SM VisitSweden,

Tel: 0702-33 50 33, johannes.karlsson@visitsweden.com

Svenska Institutet

Sergio Guimaraes, Media Relations Manager, Svenska institutet,

Tel: 0736-84 20 65, sergio.guimaraes@si.se

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Utländska besökare spenderar 87,1 miljarder kronor i Sverige, vilket är mer än exporten av personvagnar och järn och stål. Svensk turistnäring sysselsätter cirka 162 000 personer (räknat i helårsverken). (Källa siffror: Tillväxtverket. Gäller för 2010.)

Svenska Institutet (SI) är en statlig myndighet som främjar intresse och förtroende för Sverige runt om i världen. SI strävar efter att etablera samarbete och långsiktiga relationer med andra länder genom strategisk kommunikation och utbyte inom områdena kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv.

• marknadsföring
  • sverige
  • utländska besökare
  • varumärke sverige
  • kommunikation

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring. Utländska besökare spenderar nästan 87 miljarder kronor i Sverige, vilket är mer än dubbelt så mycket som värdet av den svenska personbilsexporten. Svensk besöksnäring sysselsätter cirka 162 000 personer (räknat i helårsverken). (Källa siffror: Tillväxtverket. Gäller för 2010.)