Visit Sweden antar nollvision för norska Sverigebesökare

2 procent av norrmännen har aldrig varit i Sverige. Det vill Visit Sweden, som marknadsför Sverige utomlands, ändra på och i ett nytt projekt får en av dem att följa med på en spektakulär Sverigeresa. Initiativet följs av norska TV2 och har skapat stor uppmärksamhet i Norge.

För 68 000 norrmän, som gärna vill resa till Sverige, har ett besök aldrig blivit av. Norrmännen är den nationalitet som reser till Sverige allra mest, men för att maximera intresset inför sommaren har Visit Sweden och Sveriges ambassad i Oslo skrivit under en gemensam ”nollvision”: att alla norrmän som vill ska ha besökt Sverige.

I Norge har en lång rad tv- och radioinslag, diskussioner i sociala medier och uppmärksamhet från norska profiler som Petter Stordalen handlat om initiativet de senaste veckorna.

- Norrmännens engagemang för Sverige är stort och vårt initiativ har verkligen slagit igenom i Norge. Ansökningar om att bli den som får göra vår specialresa har strömmat in, säger Thomas Johansson, landschef för Visit Sweden i Norge.

En utvald norrman kommer att få uppleva en specialkomponerad resa till Sverige den sista veckan i maj. Upplevelserna kan bli minnen för livet, bland annat ett möte med svenska herrlandslaget i fotboll.

Den norska nationella tv-kanalen TV2 har uppmärksammat Visit Swedens initiativ från start och kommer att bevaka Sverigeresan. Ett långt inslag i kanalens God Morgen Norge blev startskottet för kampanjen i mitten av april. http://www.tv2.no/v/1035111/

Norska turister gör årligen cirka 3,5 miljoner övernattningar i Sverige och cirka 3,7 miljoner endagsbesök.

- Det finns stora möjligheter att få fler utländska resenärer att välja Sverige på semestern. När det gäller norrmännen vill vi få fler att upptäcka mer av Sverige och stanna längre, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.

Visit Sweden genomför kampanjen tillsammans med Volvo Cars, Choice Hotels och Fjordline.

Mer om ”Jakten på den siste nordmannen”
norge.visitsweden.com/artikkel/jakten/ De 2 procent av norrmännen som aldrig har besökt Sverige avser personer som angett att de är intresserade av att resa i Visit Swedens målgruppanalyser. Det finns även en grupp norrmän som angett att de inte har intresse av att besöka Sverige.

Mer i norska medier om ”Jakten på den siste nordmannen”

NRK

ABC Nyheter

Tidningen Reis

Radio P4http://www.p4.no/det-gode-liv/reise/170000-nordmenn-har-aldri-vert-i-sverige/artikkel/655809/

Programmet för resan offentliggörs i samband med avresan den 25 maj.

Källa besöksstatistik: Tillväxtverket. Siffror för övernattningar gäller 2015. Siffror för endagsbesök gäller 2014.

För mer information:
Thomas Brühl, vd på Visit Sweden, tel 08-789 10 00
Ulrika Hallesius, kommunikationsdirektör på Visit Sweden, ulrika.hallesius@visitsweden.com, tel 0704-200 900
Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56