www.visitsweden.com, världens bästa turistsajt?

VisitSwedens sajt för utländska besökare, www.visitsweden.com, har nominerats som en av världens bästa turistsajter i Webby Awards, en av de mest erkända internationella tävlingarna i kommunikation på Internet. I kategorin "webb/tourism" tävlar visitsweden.com mot bland andra Tourism Australia och Tourisme Montreal.

Två utmärkelser delas ut i varje kategori, en utsedd av en internationell jury och en av vanliga webbesökare över hela världen, som har chans att rösta på sin favorit fram till den 30 april. I den öppna kategorin, People´s Voice, är visitsweden.com just nu tvåa strax efter den australiensiska sajten australia.com. Förra året strömmade hundratusentals röster in till tävlingen.

Nästan 10 000 bidrag har lämnats in till årets Webby Awards och vinnarna i varje kategori tillkännages den 5 maj. Tävlingen anses vara den mest erkända internationella tävlingen för Internetmarknadsföring och delas i år ut för trettonde gången.

- På vår sajt har vi genomgående låtit andra resenärer komma till tals och vårt sätt att använda sociala medier och ny teknik har redan fått stor uppmärksamhet, säger Maria Ziv, marknadskommunikationsdirektör på VisitSweden. Genom att tänja på gränserna är vi med och sätter internationell standard och att bli utvald som en av de bästa bland nästan 10 000 tävlingsbidrag i Internets motsvarighet till Oscar är en stor ära.

The Webby Awards jury, International Academy of Digital Arts and Sciences, består av 650 tongivande personer inom Internet, internetmarknadsföring, kommunikation, journalistik och underhållning, främst från USA.

VisitSwedens sajt för internationella besökare lanserades i sin nya form i augusti 2008. Den byggdes av webbyrån Cloud Nine och utsågs i november till Sveriges bästa sajt, då den toppade Internetworlds lista av Sveriges 100 bästa sajter.

- Vi på Cloud Nine är otroligt glada över att ha fått möjligheten att göra den här webbplatsen tillsammans med VisitSweden. En förutsättning för att skapa en innovativ webbplats är att man har en innovativ kund att jobba med, säger Susanne Samaras, tf VD på Cloud Nine.

2007 vann VisitSwedens interaktiva viruskampanj Stockholm the Musical också ett pris i Webby Awards tillsammans med reklambyrån Farfar.

De som har visitsweden.com som favorit kan lägga sin röst på http://pv.webbyawards.com.

För ytterligare information | kontakta
Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel. 08-789 10 00
Maria Ziv, marknadskommunikationsdirektör VisitSweden, tel 0703-97 72 29
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, tel 0705-25 04 56

Nominerade i kategorin webb/tourism 2009:

Asbury Park Boardwalk för http://www.theasburyparkboardwalk.com
Now Playing för http://www.austintexas.org
Tourism Australia's Consumer Site för http://www.australia.com
Tourisme Montreal för http://www.tourisme-montreal.org
och
VisitSweden för http://www.visitsweden.com

Totalt delas priser ut i nästan 70 kategorier.

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål samt att marknadsföra varumärket Sverige. Utgångspunkt är en djupgående kunskap om målgruppen, och med vilka budskap och kanaler vi når dem. Vår strävan är att bidra till att lönsamheten i svensk turistnäring förbättras och att Sverige som nation får ökade inkomster och därmed ökat välstånd. VisitSweden bildades 1995 och ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Svensk turistnäring står för 2,81 procent av BNP, omsätter 236 miljarder kronor och sysselsätter 160000 (räknat i helårsverken). Exportvärdet är 87,6 miljarder kronor. (Källa: NUTEK. Siffrorna gäller 2007.)

• resesajt
  • social media