Foto: Robert Boman

Dags för landskamp i Umeå

Om tre veckor spelas en landskamp mellan två av Europas bästa volleybollandslag när det svenska damlandslaget tar emot Slovakien i Umeå Energi Arena den 8 juni. Matchen är den sista hemmamatchen i European Golden League.

European Golden League är turneringen där Europas högst rankade volleybollandslagslag gör upp och den 8 juni gästar mästerskapet Umeå när det svenska damlandslaget tar emot Slovakien. Landskampen spelas i Umeå Energi Arena.

-Det är superkul att kunna bjuda Umeå på volleyboll i toppklass och vi håller just nu på och laddar för fullt, säger Julia Enlund, projektledare Stöcke IF.

Det svenska damlandslaget är en del av Sveriges Olympiska Kommittés stora framtidssatsning inför OS 2024 i Paris. Efter att de svenska volleybolldamerna vann fjolårets Silver European League kvalificerade de sig inför 2019 till den bästa landslagsturneringen i Europa efter EM, European Golden League. Mästerskapet går av stapeln i maj och juni under 2019.

Den 8 juni gästar damlandslaget Umeå när de tar emot topplaget Slovakien i Umeå Energi Arena. Landskampen, som är den fjärde matchen i gruppspelet, avslutar den svenska turnén efter tidigare hemmamatcher i Örebro och Stockholm.

-Umeåmatchen avslutar ju hemmaturnén så vi förväntar oss ett taggat landslag och minst lika taggad publik. Det var så gott som fullsatt sist vi hade en landskamp här i Umeå Energi Arena så vi hoppas att Umeå återigen visar vilken idrottsstad vi är, avslutade Enlund.

Vid frågor;

Julia Enlund, projektledare Stöcke IF, telefonnummer: 072-733 44 40