Simon Strandvik, Greentime, håller workshop

Nu ska Umeås evenemang bli mer hållbara

Visit Umeå startar i veckan upp ett arbete med att stötta lokala evenemangsarrangörer att bli mer hållbara. Arrangörer erbjuds möjligheten att börja arbeta med planeringsverktyget Hållbart evenemang som syftar till att göra det stora och komplexa hållbarhetsarbetet enkelt och strukturerat.

-Evenemang bidrar till så mycket positiva effekter, så som ett starkare föreningsliv, turistkronor till staden och gör dessutom Umeå till en mer attraktiv och rolig stad att bo i. Vi vill genom detta arbete ge arrangörer de bästa förutsättningarna att utvecklas och bli långsiktigt hållbara, säger Gabriella Hed Vall på Visit Umeå.

Planeringsverktyget Hållbart evenemang är ett interaktivt, webbaserat verktyg som utgår från De Globala Målen och täcker därmed in sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter av hållbarhet. Bakom verktyget står företaget Greentime som har mångårig erfarenhet inom området.

-Vi har brutit ner det stora öppna området ”hållbarhet” till tydliga konkreta frågor för att göra det så enkelt och tydligt som möjligt för evenemangsarrangörer. Vi vill underlätta känslan ”det är alldeles för komplext, hur och var börjar jag?”, säger företagets vd Simon Strandvik.

På onsdag den 28 augusti genomförde Strandvik en workshop med den första kullen av arrangörer. Därefter sätter det långsiktiga arbetet i gång och förhoppningen är att minst 10 arrangörer ska ha kommit igång med hållbarhetsarbetet innan årets slut.

Kontaktpersoner:

Gabriella Hed Vall
Ansvarig evenemang och stora möten
gabriella.hed-vall@visitumea.se

Simon Strandvik