Cykling i Umeåregionen. Foto: Emelie Persson

Ökat intresse för naturupplevelser i Umeåregionen

I år väntas ovanligt många svenskar tillbringa sin semester med att upptäcka naturen, i närheten av hemmet eller genom kortare resor inom landet. I Umeåregionen har flera nya företag med inriktning på naturturism startat och i kommunerna har det avsatts pengar för att förbättra och skylta upp cykelleder.

– Vi har redan under våren fått rapporter om att trycket i naturreservat och på vandringsleder är större än vanligt samt att bokning av aktiviteter så som paddling, cykling, forsränning och ridning just nu ökar. Man vill helt enkelt komma ut i naturen, säger Sirpa Kärki - Projektledare Privatturism på Visit Umeå.

Tavelsjöberget. Foto: Visit Umeå

Samtidigt som efterfrågan på naturbaserade upplevelser ökar så finns det ett antal turistföretag i regionen som nyligen startat eller utvecklat sina naturbaserade upplevelser.

– Det finns allt ifrån nya guideföretag som erbjuder cykelturer till nya naturnära boendealternativ. Det finns också nya möjligheter att hyra utrustning samt att befintliga besöksföretag sett över och utvecklat sina produkter. Det finns goda möjligheter för sommarupplevelser i regionen, fortsätter Sirpa Kärki, Visit Umeå.

Exempel på nya företag och upplevelser
Umeå Tours - Nystartat företag som erbjuder guidade turer till fots och på cykel.
Eco Camp Umeå - Nystartat företag som erbjuder boende, guidade turer och arrangemang i naturen.
Lokalt 914 - Nystartat företag som erbjuder uthyrning av utrustning (stand up paddle boards, tält med mera) och guidade turer i naturen.
Recykla - Umeås första cykeluthyrningstjänst av återbrukade cyklar. Projektet Sharing City Umeå erbjuder, i samarbete med nystartade cykelföretaget Umeå Wheels, uthyrning av 25 återbrukade cyklar.
Root Tavelsjö - Nystartad restaurang med säsongsbaserad meny, workshops och naturnära aktiviteter så som yoga och vandring.
Tavelsjö Kajak & Kanot - Nystartad uthyrning av kanoter, kajaker samt sup brädor i Tavelsjön.

Cykling med Umeå Tours. Foto: Visit Umeå

Populär led rustas för cykling
Sedan i januari har projektet Nedre Vindelälven Juhtatdahka – ett pilotprojekt för hållbar utveckling av cykelturismen i Umeåregionen pågått. Målet med projektet är att konceptualisera cyklingen inom biosfärsområdet utifrån ett hållbarhetsperspektiv med hänsyn till boende, markägare, natur och besökare. Visit Umeå ser att projektet har skapat ett stort intresse i kommunerna för att investera i leder för cykling vilket innebär nya möjligheter för näringen. Under försommaren har bland annat en inventering gjorts längs med Isälvsleden och just nu pågår upprustning och skyltning av den med hjälp av medel från Vindelns kommun.

- Vi tror att Isälvsleden redan i sommar kommer bli populär och mer uppskattad nu när den fått bättre skyltning. Spänger har byggts och röjning har genomförts i samarbete med lokala föreningar och cykelentusiaster. Leden passar alla som vill ha en lagom utmaning och det går att välja valfri sträcka  säger Andreas Nilsson, Projektledare vid cykelprojektet.

Fler initiativ i kommunerna
Utöver nya turistföretag pågår flera initiativ i regionens kommuner för att utveckla naturnära upplevelser. I Robertsfors kommun har en cykelled rustats upp längs med Flottarstigen, I Nordmaling märker man upp en MTB slinga vid Floxen Olofsfors och i Vännäs skapas en helt ny led för cykling runt Selet.

För mer information, kontakta:

Sirpa Kärki, Projektledare Privatturism Visit Umeå.
Mail sirpa.karki@visitumea.se
Telefon 070-672 26 09

Andreas Nilsson, Projektledare Nedre Vindelälven Juhtatdahka – ett pilotprojekt för hållbar utveckling av cykelturismen
Mail andreas@cyclingumea.se