Turistekonomiska omsättningen i Umeå kommun ökade under 2015

Turistekonomiska omsättningen i Umeå kommun ökade under 2015

Enligt en färsk rapport som är framtagen av RESURS ökade den turistekonomiska omsättningen i Umeå med 11 miljoner kronor under 2015 jämfört med 2014. Gästnätterna på hotell och vandrarhem ökade med 7 procent 2015 jämfört med 2014 enligt SCB och Tillväxtverket.

Målet för 2015 var att bibehålla siffrorna från kulturhuvudstadsåret 2014.

- Att den turistekonomiska omsättningen skulle öka under kulturhuvudstadsåret 2014 var ingen överraskning. Då ökade omsättningen med hela 20 procent. Jämför vi 2015 mot 2013 har vi en ökning med nästan 22 procent, vilket är mycket bra, säger Anna Wikholm Kjellberg vid Visit Umeå.

Den total turistekonomiska omsättningen i Umeå kommun var 2015 ca 1,2 miljarder och genererade 857 årssysselsatta samt 79,4 miljoner i skatteintäkter till kommunen, 37,6 miljoner till kommun och landsting.

- Nu ser vi fram emot resultatet av 2016 då vi säkert kommer att se effekter av de nya etableringar som skett i staden, säger Wikholm Kjellberg.

Anna Wikholm Kjellberg
Visit Umeå AB
anna.wikholm@visitumea.se

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-, mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål på utländska marknader och nationellt.