Sliperiet Konsthall och Gastronomi, inte vinnare men en galet nöjd finalist till Stora Turismpriset

Visit Värmland hade i år nominerat Sliperiet Konsthall och Gastronomi till Stora Turismpriset 2018 med motiveringen: "Sliperiet Konsthall & Gastronomi har med mod, uthållighet och konstnärlig höjd satt både Borgvik och Värmland på kartan. Genom kompletterande satsningar på måltids- och musikupplevelser av hög klass är Sliperiet ett mycket uppskattat besöksmål för besökare från både när och fjärran."

Sliperiets ägare och frontfigur i Sven-Ingvars, Oscar Magnusson, köpte 2009 Borgviks gamla träsliperi & massafabrik och startade 2010 konsthallen Sliperiet. Idag är Sliperiet Värmlands största privatägda konsthall och en framgångsrik och viktig del av Värmlands kultur och besöksnäring.

– Med tanke på den resan Sliperiet har gjort, att från två tomma händer landa i att bli nominerad till Stora Turismpriset, är ju ett kvitto på att vi gjort något rätt, en riktig inspirationshöjare för kommande år! säger Oscar Magnusson.

– Sliperiet bidrar både till det kulturella utbudet men även till måltidsturismen på ett utsökt och smakfullt sätt. Att Oscar dessutom representerar och exponerar Värmland på ett storslaget sätt genom Sven-Ingvars är så häftigt. Oscar och Sliperiet är en stark destinationsambassadör för Värmland men det var starka bidrag som var nominerade i år. Vi skickar ett stort grattis till Julita Gård som är väl värdiga vinnare, säger Mia Landin vd på Visit Värmland.

Priset delades ut av Cecilia Schelin Seidegård, ordförande för Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, och landshövding i Gotlands län, i samband med konferensen Besöksnäring på agendan den 6 december på At Six i Stockholm. Konferensen arrangerades av Sveriges kommuner och landsting i samarbete med Tillväxtverket och Regionala nätverket för turism.

Årets kandidater till Stora Turismpriset:

• Hide & See, Norrbotten
• Eriksbergs Vilt & Natur, Blekinge
• Dag Hammarskjölds Backåkra, Skåne

Om Stora Turismpriset

Stora Turismpriset delades ut för 25:e året i rad till en aktör som uppvisat föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet.

Stora Turismpriset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Det är en fristående stiftelse vars syfte är att främja utvecklingen av kunskap inom svensk turism.

Kontakt:
Mia Landin, vd Visit Värmland, Tel 054-776 60 01, mia.landin@visitvarmland.se