​Sliperiet Konsthall och Gastronomi nomineras till Stora Turismpriset

Visit Värmland har i år nominerat Sliperiet Konsthall och Gastronomi till Stora Turismpriset 2018.

Motiveringen lyder: Sliperiet Konsthall & Gastronomi har med mod, uthållighet och konstnärlig höjd satt både Borgvik och Värmland på kartan. Genom kompletterande satsningar på måltids- och musikupplevelser av hög klass är Sliperiet ett mycket uppskattat besöksmål för besökare från både när och fjärran.

Sliperiets ägare och frontfigur i Sven-Ingvars, Oscar Magnusson, köpte 2009 Borgviks gamla träsliperi & massafabrik och startade 2010 konsthallen Sliperiet.

- Oscar är en stark destinationsambassadör, både för Borgvik och för Värmland. Genom engagemang för sin hembygd har han satt orten på kartan och skapat framtidstro för de människor och verksamheter som finns där. Han bidrar till en positiv bild av Värmland genom exponering i Sven-Ingvars, som i år ger över 50 konserter runt om i landet. Oscar har med sin härliga personlighet gett framtidshopp och ett energitillskott till en hel bygd, säger Mia Landin vd på Visit Värmland med stolthet.

Idag är Sliperiet Värmlands största privatägda konsthall och en framgångsrik och viktig del av Värmlands kultur och besöksnäring. Varje år, mellan maj och september, presenterar Sliperiet en mångfacetterad samlingsutställning där erkända konstnärer möter nya på framfart.

Restaurang Sliperiet Gastronomi startades i konsthallen 2015 med ambitionen att våga vara annorlunda, liksom Sliperiet i övrigt. I köket står smaken i centrum och inspiration kommer från skogen, vattnet och den småskaliga produktion som finns runt knuten, men också av stadens puls, nytänkande och idérikedom. Sliperiet Gastronomi eftersträvar att följsamt följa säsongens utbud av råvaror och har fått betyget ”Mycket god klass” i restaurangguiden White Guide.

Utöver konst och gastronomi presenterar Sliperiet varje år en serie avskalade, akustiska konserter med etablerade artister under temat Sköna Söndag där publiken sitter bland konsten i stora hallen och njuter av ljuv musik och en fantastisk atmosfär.

Stora Turismpriset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Det är en fristående stiftelse vars syfte är att främja utvecklingen av kunskap inom svensk turism. Tillväxtverket är stiftelsens huvudman. Alla regionala turismorganisationer erbjuds att nominera en kandidat. De nominerade får 10 000 kronor att använda till en kunskapsfrämjande insats och vinnaren får förutom äran, 100 000 kronor att använda till kunskapsinsatser. Stiftelsens styrelse utser den slutliga vinnaren.

I år är det 25-årsjubileum för Stora Turismpriset och vinnaren kommer att utses under festliga former i samband med konferensen Besöksnäring på agendan den 6 december på At Six i Stockholm. Konferensen arrangeras av Sveriges kommuner och landsting i samarbete med Tillväxtverket och Regionala nätverket för turism.

Kontakt:

Mia Landin, vd Visit Värmland, Tel 054-776 60 01, mia.landin@visitvarmland.se