2016 ett starkt år för nyföretagandet

Antalet registreringar av nya företag minskade med 7,6 procent i december jämfört med samma månad 2015. Året som helhet var dock det bästa nyföretagaråret sedan 2011. Jämfört med 2015 fick Sverige 6,4 procent fler nya företag under året, visar ny statistik som Visma sammanställt från Bolagsverket.

– Sverige behöver ett starkt nyföretagande för att må bra. Eftersom ett aktivt nyföretagande fungerar som en motor för hela landet är det viktigt att vi inte tappar takten nu, säger Visma Spcs företagarexpert Boo Gunnarson.

Efter rekordnoteringen i november sjönk nyföretagandet med 7,6 procent i december 2016 jämfört med motsvarande period 2015, från 6 694 till 6 184 nya företag.

2016 var ändå ett starkt år för nyföretagandet. Totalt startades 68 793 nya företag i Sverige under året. Det motsvarar en ökning med 6,4 procent jämfört med 2015, då 64 625 nya företag registrerades. Det är också den starkaste ökningen sedan 2011, som brukar beskrivas som ett rekordår för nyföretagandet.

Ökning i nästan hela landet
I 19 av 21 län ökade nyföretagandet under 2016. Den största ökningen har skett i Norrbotten och Gotland, med 14,9 respektive 13,3 procent. Västmanland stod för den största minskningen, med minus 3,9 procent.

– Fyra av fem jobb skapas i de små och medelstora företagen och just därför behöver Sverige ett företagsklimat i världsklass, säger Boo Gunnarson.

Den mest populära bolagsformen fortsätter att vara aktiebolag. Totalt har entreprenörer i landet registrerat 9,2 procent fler aktiebolag under 2016 jämfört med 2015.

Om statistiken
I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik.

Länsvis statistik över nyföretagandet för 2016.

För mer information, kontakta gärna
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

• nyföretagande

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.