Åtvidaberg har bästa skolan för unga företagare

Utbildningscentrum Facetten i Åtvidaberg är bäst i landet på att jobba med entreprenörskap bland eleverna. Därför fick skolan Vismas pris till Årets UF-skola när SM i Ung Företagsamhet avgjordes på Stockholmsmässan på tisdagskvällen.

Priset delades ut av Anette Citron, som är områdesansvarig för skolor och utbildningsföretag hos Visma. Det består bland annat av reklamtid hos TV4 värd en kvarts miljon kronor i samarbete med mediebyrån Scream. Så här skrev juryn i sin motivering:

”Årets UF-skola har en skolledning som tydligt sätter entreprenörskap och UF-företagande på agendan. Här ges lärarna de bästa förutsättningarna att utveckla sitt framgångsrika arbete. Runt skolan kraftsamlar också näringslivet på ett föredömligt sätt och samarbetet ger eleverna de bästa förutsättningarna att starta och driva ett eget företag, växa som individer och så småningom möta arbetslivet.”

Ungt företagande och lokalt näringsliv
För att eleverna ska få värdefulla erfarenheter av att starta och driva ett eget företag krävs ett väl förankrat arbetssätt som sätter entreprenörskap i centrum och kopplar samman elevernas företagande med det lokala näringslivet. Just sådant tittar juryn särskilt mycket på.

− Juryn har uppmärksammat Facettens framgångsrika arbete i många år. Nu hoppas vi att skolledning och lärare får möjlighet att sprida sina erfarenheter och arbetssätt till de skolor som vill utveckla sin entreprenörskapsundervisning. Här finns ett föredöme för många andra skolor att titta närmare på, säger Anette Citron.

Unga företagare blir företagare
En betydande andel av de drygt 200 000 gymnasieelever som sedan starten 1980 deltagit i UF-verksamhet har startat eget företag i vuxen ålder.

− Men allra viktigast är ändå att alla som deltar i verksamheten får möjlighet att pröva på och utveckla sina företagsamma sidor. Det är inte bara utvecklande för dem som tänker bli företagare, utan i lika hög grad för dem som väljer att utbilda sig och söka jobb. Den som tränat upp sitt entreprenörskap är helt enkelt mer anställningsbar, säger Anette Citron.

Stort engagemang från Visma
Visma Spcs är den ledande leverantören av ekonomiprogram både till landets småföretagare och till landets skolor. Alla elever som deltog i Ung Företagsamhet läsåret 2012-13 erbjöds att använda program från Visma för att fakturera, bokföra och göra webbsidor.

Vismas pris till Årets UF-skola delades i år ut för femte gången. De tidigare åren har priset gått till Sven Eriksonsgymnasiet i Borås, Staffangymnasiet i Söderhamn, Malmö Borgarskola och Vansbro Utbildningscenter.

I juryn för Årets UF-skola 2013 satt Inger Fält Isaksson, Linnéuniversitetet, Christine Ineborn, Liber, Camilla Thomson, SEB, Claes Andersson, Hippocampus Skolutveckling, Peter Holmberg, Skolinspektionen, med Anette Citron från Visma som ordförande.

För mer information kontakta
Anette Citron, ansvarig skola och utbildning hos Visma, 0470-70 61 32, anette.citron@visma.se