Ännu ett rekordkvartal för Visma

Första kvartalet 2009 blev Vismas bästa kvartal någonsin. Både omsättning och resultat förbättrades jämfört med alla tidigare kvartal.

Koncernens omsättning, som redovisas i norska kronor, blev under årets första kvartal 876,8 miljoner. Jämfört med samma kvartal i fjol, då omsättningen var 755,4 miljoner, ger detta en tillväxt på 16,2 procent.

Vinsten (EBITDA) blev 156,9 miljoner norska kronor mot 133,2 första kvartalet i fjol. Det motsvarar en resultatförbättring på hela 17,8 procent jämfört med samma period 2008. I förhållande till föregående kvartal, alltså fjärde kvartalet 2008, ökade EBITDA med 4 procent.

- Den organiska omsättningstillväxten står för 6,8 procent under första kvartalet, vilket visar att Vismas produkter och tjänster är efterfrågade trots finanskrisen, säger Øystein Moan, koncernchef i Visma, och tillägger:

- Ett bra första kvartal kan delvis också förklaras med att påsken inte låg i det första kvartalet i år samt att en del företag ännu inte har känt av den fulla effekten av finanskrisen.

Kostnadskontroll och effektivisering
- Även om vi är mitt i en ekonomisk kris har världen inte stannat, säger Øystein Moan. Det är inget tvivel om att många företag har det svårt, men samtidig är det många som klarar sig bra. För de flesta har det nu blivit ännu viktigare att minska och kontrollera kostnaderna och att bli mer effektiv. Visma levererar program och tjänster som är viktiga verktyg för att uppnå detta.

- I likhet med våra kunder är vi också hårt engagerade i att ha kontroll på kostnaderna. Vi tror att finanskrisen kommer att bestå en god stund - och därför är det allra viktigaste just nu att ta nödvändiga grepp för att säkra en god drift. Därefter måste vi se till att organisationen är redo för att utnyttja tillväxten på marknaden när det vänder igen, avslutar Vismas koncernchef.

Øystein Moan, koncernchef i Visma, tel +47 920 80 000

Vismas samtliga finansiella rapporter finns på www.visma.com.

• ekonomilösningar
  • nöjda kunder