Aktiebolag svarar för hela det växande nyföretagandet

Nya aktiebolag står nu för hela ökningen av antalet nyregistrerade företag. Sedan i våras är mer än hälften av alla nya företag aktiebolag, medan den tidigare så populära enskilda näringsformen står still. Det visar Vismas sammanställning av färsk statistik från Bolagsverket.

Under oktober månad ökade nyföretagandet i hela landet med 6,6 procent jämfört med motsvarande månad förra året.

I oktober 2010 startades 5 205 nya företag i de vanligaste bolagsformerna aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Samma månad förra året nyregistrerades 4 883 företag.

Halverat aktiekapitalkrav
Sedan årsskiftet har nyföretagandet ökat med 15,5 procent i hela landet. Den bolagsform som växer mest är aktiebolag, som ökade med 29,2 procent i oktober och har ökat med 75,3 procent sedan kravet på aktiekapital sänktes från 100 000 till 50 000 kronor den 1 april i år.

Under samma period (april-oktober) har enskilda näringsidkare bara ökat med 0,4 procent, medan nyregistreringarna av handelsbolag och kommanditbolag minskat med 13,8 respektive 21,5 procent.

– Det är bra att den positiva trenden med fler nya företag står sig. Att allt fler väljer aktiebolag som företagsform är naturligt eftersom den har många fördelar, bland annat mindre ekonomisk risk än exempelvis i en enskild firma. Det är också en mer flexibel företagsform för företag som växer, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, landets främsta leverantör av ekonomiprogram till småföretagare.

Regionala skillnader
Sett över hela perioden från årets början ökar nyföretagandet i alla delar av landet. Under oktober kunde dock inte samtliga län räkna in positiva tal.

De största ökningarna svarade Västerbotten (+59,2 procent), Västernorrland (+45,5) och Gävleborg (+34,0) för. 8 av landets 21 län noterade nedgångar i oktober. Den största minskningen hade Jämtland med ett minus på 26,5 procent.

• I den bifogade pdf-filen finns den kompletta statistiken för oktober månad och för året.

Länkar till mer information:
• Tabeller, grafik och bilder för fri publicering finns på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/visma
• Följ kampanjen för fler nya företag och möt nya småföretagare på www.nustartarviomsverige.se
• Nyheter och inspiration för företagare i iPhone-appen Visma Infoline www.vismaspcs.se/app

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef för Visma Spcs AB, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se

• enskild firma

Vismakoncernen är Nordens ledande leverantör av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster och butiksdatalösningar. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 220 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 100 anställda, varav 1 200 i Sverige. Läs mer på visma.se.