Alltfler småföretagare säljer på internet

Fler och fler aktörer vill vara med och dela på den växande handeln på internet. Antalet småföretagare som börjar med e-handel ökar för varje månad. Det visar en undersökning från Visma.

För ett halvår sedan uppgav 14,9 procent av de tillfrågade småföretagarna att de bedriver handel på nätet. Nu är den siffran uppe i 17,1 procent. Dessutom uppger 8,4 procent att de överväger att skaffa en nätbutik.

100 000 möjliga e-butiker
Det innebär att en av fyra småföretagare antingen har börjat eller funderar på att börja med e-handel. Översatt i antal innebär det att drygt 100 000 företag på något sätt är involverade i den svenska handeln på internet.

– Det här är en fantastiskt intressant utveckling, som dels visar att det finns massor av bra affärsidéer att omsätta i praktiken, dels att det numera är väldigt enkelt för vem som helst att komma igång med försäljning på nätet, säger Rolf Dahlberg, vd för programleverantören Visma Spcs.

Näthandelns andel ökar
Den så kallade e-barometern från Posten, Svensk Distanshandel och HUI Research visade i våras att den svenska e-handeln beräknas omsätta drygt 31 miljarder kronor i år. För fyra år sedan var omsättningen 22 miljarder. Under samma period har näthandelns andel av den totala detaljhandeln ökat från 4,2 till 5,5 procent.

Om undersökningarna
Vismas undersökningar genomfördes i november 2011 respektive maj 2012. I novemberundersökningen ställdes frågan: ”Planerar ditt företag att starta nätbutik?”. 11,8 procent svarade ja, 73,3 procent nej och 14,9 procent uppgav att de redan säljer på webben. I majundersökningen ställdes frågan ”Har ditt företag nätbutik?”. 17,1 procent svarade ja, 74,6 procent svarade nej och 8,4 procent att de överväger att skaffa. Den första undersökningen besvarade av 550 företagare, den andra av 1 230 företagare.

Företag med nätbutiker
Nätbutiker runt om i landet som går att kontakta för berättelser:
ACM, Karlskrona, http://www.yourvismawebsite.com/a-composite-motor-ab/
Glavaris Hundvård, Borlänge, http://www.glavaris.se/
Kauparve Islandshästar, Gotland, http://www.yourvismawebsite.com/kauparve-islandshastar/
Klockrike I Gävle, http://www.klockriket.se
Grossline, Kungsbacka, http://www.grossonline.se/
Ulsans, Oskarhammn, http://www.ulsans.se/
Hermibil, Växjö, http://www.yourvismawebsite.com/hermibil-ab
HappyCandy, Malmö, http://www.happycandy.se/
Grutes Färg & Tapet, Stockholm, http://www.grutes-webshop.se/webshop
GeMina Arts, Knivsta, http://www.yourvismawebsite.com/gemina-arts