Andra månaden med ökat företagande i år

I oktober ökade registreringen av nya företag med 7,2 procent jämfört med i fjol. Av de tio första månaderna i år har nyföretagandet bara ökat två månader. Det visar siffror som Visma sammanställt från Bolagsverket.

Under oktober månad i år registrerades 5 346 nya företag i de fyra vanligaste företagsformerna; aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Motsvarande månad i fjol registrerades 4 988 företag. Det ger en ökning med 358 företag.

Nya aktiebolag svarar i praktiken för hela ökningen. Nyregistreringarna i den företagsformen ökade från 3 008 i oktober i fjol till 3 368 i år, medan antalet nya enskilda näringsidkare minskade från 1 525 i oktober förra året till 1 485 i år.

Svag vår, starkare höst
Tidigare i år har nyföretagandet bara ökat i juli, då med 2,5 procent. I övrigt är det minus i de övriga åtta månaderna. Sedan början på året har registreringen av nya företag minskat med 10 procent.

Från januari till oktober förra året startades 57 827 nya företag. Motsvarande period i år är antalet uppe i 52 011. De största minskningarna i år noterades i mars och april.

Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25