Bästa julimånaden för nyföretagandet på 20 år

När det soliga vädret uteblev i sommar valde fler blivande entreprenörer än vanligt att starta eget. I juli registrerades över 3 700 nya företag vilket är den bästa julimånaden för nyföretagandet på över tjugo år. Det visar statistik som Visma sammanställt från Bolagsverket.

Under juli 2015 registrerades totalt 3 715 nya företag i de fyra vanligaste företagsformerna aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Det är en ökning med hela 15,5 procent jämfört med motsvarande månad 2014 då 3 216 nya företag registrerades.

Juli månad har varje år den lägsta aktiviteten när det gäller nyföretagande på grund av semestrarna. I landet som helhet har nyföretagandet under juli i år dock slagit alla tidigare julirekord. Fler företag har aldrig startats en julimånad sedan statistiken började sammanställas 1994.

Julimånader, tio i toppAntal nya företag
20153 715
20123 544
20113 457
20133 363
20083 342
20143 216
20003 170
20073 146
19973 130
19982 943

Räknat från årsskiftet ligger uppgången i nyföretagandet på 2,7 procent jämfört med förra året. 36 158 företag har registrerats till och med juli månad i år mot 35 193 i fjol.

Många län ökar kraftigt
Nyföretagandet ökar i hela 17 län av 21 under juli månad. Många län visar stora ökningar och allra mest ökar nyföretagandet i Blekinge med 69,2 procent. Största minskningen i juli hade Dalarna, minus 31,1 procent.

Nyföretagandet ökar även i de tre storstadskommunerna. I Malmö och Stockholm med hela 30,1 respektive 29,1 procent. I Göteborg hamnar ökningen på 8,3 procent.

Om nyregistreringarna
I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik.

Bilaga: Länsvis statistik för juli och årets första sju månader + diagram över nyföretagandet de senaste 20 åren.

Läs mer: Så startar du eget-guide

Emma Cajnerud, pressansvarig Visma, 070-816 28 84