Bättre service i Skövde med e-tjänster från Visma

Skövde kommun tar nästa steg mot en modern e-förvaltning. En e-tjänstplattform från Visma blir navet i detta. "Valet har gjorts efter konkurrens mellan flera leverantörer. Jag känner mig trygg i att vi fått det bästa systemet för oss", säger Fredrik Edholm, IT-chef i Skövde kommun.

Projektet ”Enklare IT-vardag” är beställt av kommundirektören och e-rådet, och kommunens förvaltningschefer styr projektets inriktning mot den utveckling som är bäst för verksamheten. I och med valet av e-tjänstplattform passerar Skövde den första milstolpen i projektet.

Skövde kommuns strategi för eSamhället, som håller på att utformas, innehåller en tydlig och effektiv process för produktionen av e-tjänster.

E-tjänster för medborgarna
Att införa e-tjänster för medborgare, företag och organisationer är av stor betydelse för att möta medborgarnas förväntningar på god service, tillgänglighet 24 timmar om dygnet, korta svarstider och möjlighet att se sitt ärendes gång i handläggningsprocessen. Genom Vismas plattform för e-tjänster får Skövde kommun tillgång till komponenter på vilka e-tjänster kan byggas successivt och på ett flexibelt sätt.

− Att Skövde kommun efter en mycket ambitös och grundlig upphandling valt oss som leverantör visar att vår plattform för e-förvaltning och vår erfarenhet håller i största möjliga konkurrens, säger Lars-Ove Lindvall, kundansvarig på Visma Consulting.

Flera kommuner
− Andra kommuner som valt Vismas e-tjänsteplattform och är erkänt framgångsrika inom e-förvaltning är exempelvis Skellefteå och Järfälla. Att även Lidköpings kommun har valt samma leverantör gynnar också vårt samarbete i Skaraborg, säger Fredrik Edholm.

− Vi är mycket glada för att vi fått förtroendet av Skövde kommun att leverera plattform och e-tjänster i kommunens fortsatta utveckling av e-förvaltning. Skövdes ambitiösa arbetssätt och organisation med ett dedikerat projekt ger oss goda förutsättningar att tillsammans lyckas med projektet. Avtalet ger oss även en bekräftelse på att Visma är ledande leverantör av SaaS-tjänster, säger Andreas Wikholm, vd på Visma Consulting

Införandeprojektet startar efter semesterperioden. Affären tog Visma hem i hårdast möjliga konkurrens med de andra leverantörerna på ramavtalet E-förvaltningsstödjande tjänster. Avtalet är på tre år med möjlighet till förlängning ytterligare två år.

Fredrik Edholm, IT-chef, Skövde kommun, 0500-49 85 10, fredrik.edholm@skovde.se
Sara Salegård, e-strateg, Skövde kommun, 0500-49 89 75, sara.salegard@skovde.se
Lars-Ove Lindvall, kundansvarig hos Visma Consulting, 0910-58 66 20, lars-ove.lindvall@visma.com
Andreas Wikholm, vd för Visma Consulting, 08-633 22 50, andreas.wikholm@visma.com

Visma Consulting AB är sedan juni 2012 det nya namnet på Visma Sirius AB.