Bilverkstäder erbjuds inköpsrabatter från Visma

Nu kan fordonsverkstäder i Sverige ta del av inköpsrabatter från Visma. Detta är möjligt sedan Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) startat samarbete med Visma och nu erbjuder sina medlemmar att ta del av inköpsrabatterna som Visma tillhandahåller.

– Detta samarbete kommer att innebära stor nytta för många fordonsverkstäder i Sverige. Många verkstäder har svårt för att förhandla starka avtal på egen hand, men genom att bli medlemmar i SFVF kan de ta del av våra inköpsrabatter och behöver inte lägga någon tid på förhandling, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Ny branschorganisation
SFVF bildades 2012 för att skapa framtida förutsättningar för fordonsverkstäder, främst genom att skapa en grund för påverkan av politiska beslut. Som ett led i att bredda sin tjänst har de valt att starta ett samarbete med Visma Advantage. Detta samarbete innebär att deras medlemmar nu kan ta del av inköpsrabatterna som Visma Advantage erbjuder.

– Våra medlemmar är oftast små eller medelstora företag och har ingen möjlighet att förhandla starka avtal själva på grund av att de köper för små volymer. Samarbetet kommer att innebära många kostnadsfördelar för våra medlemmar och det är vad många företag behöver få hjälp med, eftersom det inte finns utrymme för att öka priset på tjänsterna, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

2 500 medlemmar
Då SFVF nyligen startat sin verksamhet har de ännu få medlemmar men räknar med att till 2014 ha 2 500 medlemmar som kan ta del av inköpsrabatterna från Visma Advantage. SFVF räknar med att samarbetet med Visma kommer att bidra till ökat antal medlemmar.

– Samarbetet med Visma kommer i första hand innebära att vi förbättrar konkurrenskraften för våra medlemmar, eftersom lägre kostnader gör att de kan öka sitt resultat eller sänka priset mot kund, säger Bo Ericsson.

Inköp för företag

Visma Advantage samförhandlar inköpsavtal för 9 000 små och medelstora företag. Tack vare den stora kundvolymen kan Visma Advantage förhandla starka inköpsavtal inom bland annat drivmedel, kontorsmaterial, arbetskläder och telefoni.

Henrik Salwén, vd för Visma Advantage AB, 0708-16 66 11, henrik.salwen@visma.se
Bo Ericsson, vd för SFVF, 072-585 19 54, bo.ericsson@sfvf.eu