Birkebeinerrennet nästa lopp i Visma Nordic Trophy

På lördag går längdskidloppet Birkebeinerrennet i Norge av stapeln. Loppet är en del av Visma Nordic Trophy, en ny tävling i Visma Ski Classics bland de fem nordiska lopp som avslutar säsongen.

Visma Nordic Trophy är en för säsongen ny tävling i Visma Ski Classics VII, som äger rum i de nordiska länderna. Tävlingen initierades av Visma och inkluderar Vasaloppet, Birkebeinerrennet, Årefjällsloppet, Reistadløpet och Ylläs-Levi. Visma Nordic Trophy startade med Vasaloppet 5 mars och avslutas med Ylläs-Levi 8 april. Nästa lopp är Birkebeinerrennet som äger rum lördag 18 mars.

– Längdskidåkning stämmer väl överens med den nordiska identiteten och är en av de mest populära vintersporterna i vår region. Som titelsponsor av Visma Ski Classics tror vi att Visma Nordic Trophy kan skapa positiva upplevelser mellan vårt varumärke, skidåkarna och deltagande lag. Vi ser fram emot Birkebeinerrennet, säger Øystein Moan, CEO för Visma.

Birkebeinerrennet har arrangerats sedan 1932 till minne av att den då 18 månader gamla prinsen Haakon Haakonsson räddades från Baglerna år 1206. Det 54 kilometer långa loppet startar i Rena och slutar i Lillehammer.

– Precis som i affärsvärlden behövde Birkebeinerna planera och anpassa sig efter sin omgivning för att nå sitt mål. Samma egenskaper är viktiga för att ta sig över mållinjen i Lillehammer 18 mars och för att samla poäng i tävlingen Visma Nordic Trophy, säger Øystein Moan.

De tre bästa manliga och kvinnliga skidåkarna som samlar flest poäng under mästerskapens fem nordiska lopp vinner pris. Visma delar ut vinstpengar på totalt 35 000 euro efter det sista loppet Ylläs-Levi.

För mer information kontakta
Aase Settevik, Director of Brand & Communications på Visma, +47 920 49 559, aase.settevik@visma.com

Visma Nordic Trophy skidlopp
Vasaloppet, Sverige, 5 mars, 90 km
Birkebeinerrennet, Norge, 18 mars, 54 km
Årefjällsloppet, Sverige, 25 mars, 55 km
Reistadløpet, Norge, 1 april, 50 km
Ylläs-Levi, Finland, 8 april, 60 km

Vinstpengar
1:a plats damer: 10 000 EUR
2:a plats damer: 5 000 EUR
3:e plats damer: 2 500 EUR

1:a plats herrar: 10 000 EUR
2:a plats herrar: 5 000 EUR
3:e plats herrar: 2 500 EUR

Om Visma Ski Classics
Visma Ski Classics är ett internationellt mästerskap i längdskidåkning. Denna säsong består Visma Ski Classics av 13 av världens mest prestigefyllda och traditionella längdskidåkningslopp, som Marcialonga i Italien, Vasaloppet i Sverige och Birkebeinerrennet i Norge. 28 proffslag och 50 000 amatöråkare deltar i samma lopp. Tävlingarna sänds på tv i mer än 70 länder världen över och har mer än 20 miljoner tittare.