Bra företagsklimat ger Sigtuna titeln Årets nyföretagarkommun

Sigtuna har utsetts till ”Årets nyföretagarkommun” i Sverige 2012. Priset på 100.000 kronor delas ut på mässan Eget företag i Stockholm nu på fredag, den 12 oktober.

Fem kommuner var nominerade att bli 2012 års bästa nyföretagarkommun. Det var ett tiotal färre än tidigare år på grund av en något sämre utveckling av nyföretagandet i landet det senaste året.

– 2011 var ett rekordår för registreringen av nya företag och då var arton kommuner nominerade. I år har takten i nyföretagandet gått ner till mer normala nivåer under 2000-talet. Det hindrar dock inte att många kommuner gör mycket gott för att stimulera företagandet. I år ansåg juryn att Sigtuna gjorde det bästa jobbet på det området, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

Förenklande rutiner
I sin motivering pekar juryn bland annat på att Sigtuna skapat rutiner som underlättar för småföretagare att delta i offentliga upphandlingar. Så här lyder juryns prismotivering:

”Sigtuna kommun har under lång tid verkat för start av nya företag och byggt upp rutiner som förenklar för nyetableringar, uppmuntrat småföretag att delta i upphandlingar och samverkat med ledande aktörer inom nyföretagande. Helt enkelt skapat ett gynnsamt företagsklimat. En väl genomtänkt strategi som ger förutsättningar för ökat nyföretagande.”

Stark värdegrund
– Vi har haft en bra utväxling på våra satsningar. Det finns mängder av idéer som vi vill jobba vidare med och vi har många goda förebilder bland entreprenörerna i kommunen. Allt vårt arbete skall genomsyras av vår värdegrund som beskriver hur vi ser på dem som är berörda av vår verksamhet och hur vi ständigt har kvalitet och effektivitet i fokus, säger Christer Wikström, näringslivschef i Sigtuna kommun.

– För att ge kommunens medarbetare verktyg för att kunna ge bra service pågår exempelvis utbildningen ”Förenkla helt enkelt” i samarbete med Tillväxtverket och Sveriges kommuner och landsting. Nyckelorden för utbildningen är bemötande, service, tillgänglighet och regelförenkling. Vi har också ett nära samarbete med Ung Företagsamhet och NyföretagarCentrum på orten, säger Christer Wikström.

Tidigare vinnare
Priset ”Årets nyföretagarkommun” är instiftat av programleverantören Visma Spcs och stiftelsen NyföretagarCentrum Sverige. I år delas priset ut för åttonde gången. Tidigare vinnare har varit Strängnäs, Helsingborg, Gnosjö, Norrtälje, Åre och Strömstad (delade vinnare 2009), Enköping samt Vara.

Prispengarna ska enligt instiftarnas regler användas för att uppmuntra initiativ och aktiviteter som gynnar nyföretagandet på den vinnande orten under de närmaste tre åren.

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Mats Evergren, NyföretagarCentrum, 0708-14 44 04, mats.evergren@nyforetagarcentrum.se
Christer Wikström, näringslivschef i Sigtuna kommun, 08-291 260 23, christer.wikstrom@sigtuna.se