Bra höst för nyföretagandet men minus för helåret

Under december ökade nyföretagandet i landet med 16,9 procent. Det visar ny statistik som programvaruföretaget Visma Spcs sammanställt från Bolagsverket.

Med månadssiffrorna för december har antalet nya företag under hösten (september till december) ökat med sammanlagt 10,7 procent. Det räcker dock inte för att kompensera de stora minskningarna tidigare under året. Över hela 2009 minskade nyföretagandet med 8,3 procent jämfört med året innan.

De regionala skillnaderna var stora även under årets sista månad, men den positiva trenden från de tidigare höstmånaderna håller i sig. I oktober hade 8 av 21 län positiva siffror, i december gick 15 län plus.

Under hela 2009 registrerades totalt 54 619 nya företag i de vanligaste bolagsformerna aktiebolag, enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag. Det ska jämföras med 59 548 under 2008. Nettot är dock positivt, eftersom cirka 15 000 färre företag avregistrerades under året.

– Det är ingen tvekan om att tusentals småföretagare håller på att starta om Sverige efter finanskrisens mörker, säger Rolf Dahlberg vd för Visma Spcs. Höstens positiva utveckling går hand i hand med den kampanj för att fler ska starta eget, som vi driver sedan september 2009. Med rätt stöd vågar fler starta eget och det är ytterst viktigt för landets framtid.

Läs mer på Visma Spcs inspirationsplats www.nustartarviomsverige.se.

För mer information kontakta:
Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs AB, 0705-20 01 30, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef Visma Spcs AB, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se

Visma ger små och stora företag, handel, offentlig verksamhet, organisationer och föreningar effektiva lösningar för ekonomisk administration och verksamhetsstyrning. Vismakoncernen har 3.500 anställda i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Holland och Rumänien. I Sverige sysselsätts 1.000 personer.