Coop Inköp och Kategori väljer Vismas lösningar för inköp

Visma kommer att leverera inköpssystem med tillhörande leverantörstjänster till Coop Inköp och Kategori AB. Lösningen kommer att hantera inköpen av indirekta varor och tjänster.

Affären innebär att Vismas On Demand-lösning effektiviserar avtal och, beställningsrutiner. Coops beställare får ett enhetligt system för att hantera avtal, söka efter produkter och lägga elektroniska beställningar.

Väl fungerande integration
– Detta är ytterligare en bekräftelse på att vår användarvänliga On Demand-lösning med tillhörande nätverk av leverantörsintegrationer fungerar väl, säger Visma Proceedos vd Rickard Hansen.

– Vi har visat att Visma kan leva upp till högt ställda funktionella krav och att lösningen är användarvänlig. Vi är mycket glada för att valet föll på oss, säger Rickard Hansen.

– Vi har den senaste tiden sett en markant ökning i efterfrågan av våra tjänster och produkter. Genom affären stärker Visma sin position som den ledande leverantören av lösningar till såväl privat som offentlig sektor, säger Rickard Hansen.

Mångårigt samarbete
Affären stärker relationen ytterligare mellan KF och Visma som sedan tidigare har ett mångårigt samarbete inom butiksdata.

Coop Inköp och Kategori AB (Cikab) är ett dotterbolag inom KF-koncernen. Dotterbolaget ingår i KF:s affärsområde Dagligvarugruppen. Cikab ägs till 95 procent av KF och till 5 procent av DDF AB. Cikab ansvarar för inköp till Coops butiker och stormarknader och de detaljhandelsdrivande konsumentföreningarna. Cikab har också hand om inköp till OKQ8 inom sortimenten bilist och nonfood.

Rickard Hansen, vd Visma Proceedo AB, 08-588 848 00, rickard.hansen@visma.com
Coops pressjour, 08-743 23 33

• leverantörskvalitet
  • butiksdatalösning
  • inköpssystem
  • inköp
  • on demand

Vismakoncernen är Nordens ledande leverantör av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster och butiksdatalösningar. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 220 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Läs mer på visma.se.