E-handel kan spara miljarder åt staten

Från 2013 ska alla beställningar inom den statliga förvaltningen ske elektroniskt. Visma har  skrivit ramavtal med Ekonomistyrningsverket, ESV, om e-handelssystem till 240 statliga myndigheter. Genom modern teknik kan inköpen nu styras till upphandlade leverantörer, vilket kan spara miljarder som i stället kan gå till kultur, forskning, polis och annan statlig verksamhet.

Statliga myndigheter är stora inköpare av kontorsmateriel, datorer, möbler, livsmedel med mera och har ofta bra avtal med ett flertal varuleverantörer. Åtskilliga inköp görs dock utanför de upphandlade avtalen, vilket innebär en onödig kostnad.

Välfärd i stället för dyra inköp
– Med en modern e-handelslösning blir det lätt att göra rätt för alla medarbetare och stora summor sparas på varuinköp. För hela den statliga förvaltningen kan det handla om miljarder som kan gå till välfärd i stället för till onödigt dyra varuinköp, säger Rickard Hansen, vd för Visma Proceedo.

En e-handelstjänst kan hantera avtal, inköp, attester och fakturor. Till det yttre påminner tjänsten om en intern webbshop, där produkter från alla upphandlade leverantörer finns med.  ESV beskriver själva fördelarna i rapporten ESV 2008:20, ”De främsta fördelarna som lyftes fram var tidsbesparingar och minskad administration men även att elektronisk handel visat sig leda till bättre affärsrelationer, lägre kostnader och ökad tillgänglighet”.

E-handel förenklar och besparar
– Fakturahantering och beställningar är arbetsuppgifter som tidigare kostat både mycket tid och pengar. E-handel förenklar arbetet avsevärt och frigör resurser till annat. Vi märker ett allt större intresse för e-handel bland både myndigheter och företag, säger Rickard Hansen.

Visma är en av tre leverantörer som nu får teckna ramavtal om e-handelslösningar till 240 statliga myndigheter. Ramavtalet innebär att Visma ökar chansen att få leverera sin e-handelslösning till flera av dessa myndigheter.

Vismas e-handelstjänst Proceedo får högst betyg (78 av 100 poäng) för tjänstens användbarhet när de tre vinnande systemen jämfördes av ESV. De två andra systemen fick 52,9 respektive 56,9 poäng.

Rickard Hansen, vd, Visma Proceedo AB, 0739-73 94 40, rickard.hansen@visma.com

• ekonomilösningar
  • ekonomistyrningsverket
  • inköp

Vismakoncernen är den ledande leverantören av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster, butiksdatalösningar, IT-projekt, anbud och upphandling. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 240 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Omsättningen uppgick 2010 till 4 168 miljoner norska kronor.