Färre nya företag i juni – men ökning första halvåret

Antalet nya företag ökade med 20,1 procent första halvåret i år jämfört med samma period i fjol. Detta trots en minskning i juni. Det visar färsk statistik som Visma sammanställt från Bolagsverket.

Under juni registrerades 5 201 företag jämfört med 5 594 samma månad förra året. Det ger en minskning med 7,0  procent. Det är första gången på två år som nyföretagandet har minskat en enskild månad.

Sedan årsskiftet har 39 266 nya företag registrerats mot 32 687 under perioden januari till och med juni i fjol, vilket ger 20,1 procents ökning första halvåret i år.

Aktiebolagen fortsätter öka
Sedan början på året har antalet nyregistrerade företag, jämfört med motsvarande månader förra året, ökat varje månad fram till och med maj. Den största ökningen noterades i februari (+40,1 procent). Sett över hela första halvåret ökar registreringen av aktiebolag mest. Dessa utgör numera sju av tio nya företag.

Förra året registrerades 15 744 aktiebolag under perioden januari-juni. I år registrerades 25 208 nya aktiebolag motsvarande period, en ökning med 44,5 procent. Samtidigt har antalet enskilda firmor minskat från 13 360 i fjol till 11 053 i år, en minskning med 17,3 procent.

Under första halvåret har nyföretagandet ökat i samtliga 21 län. Den största ökningen svarar Jämtland (+ 35,8 procent) och Värmland (+35,1 procent) för. Minst ökar företagandet i Gävleborgs (+4,9 procent) och Kronobergs län (+5,5 procent).

Juni en svag månad
Som helhet blev juni en svagare månad än tidigare månader i år. Minskningen med 7,0 procent jämfört med motsvarande månad i fjol är spridd över 16 av landets 21 län. Den största minskningen svarade Dalarna för med ett minus på 31,7 procent.

Bland de 5 län som noterade ökat nyföretagande var tillväxten störst på Gotland med en ökning på 5,0 procent. Kalmar, Jönköpings, Södermanlands och Värmlands län hade också smärre ökningar i juni.

Om statistiken
Siffrorna bygger på Bolagsverkets registreringar av nya företag i de fyra vanligaste formerna: aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag.

• I det bifogade PDF-dokumentet finns länsvis statistik för juni och hela första halvåret.

För mer information kontakta
Lars Fredell, informationschef för Visma Spcs AB, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se

• enskild firma

Vismakoncernen är den ledande leverantören av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster, butiksdatalösningar, IT-projekt, anbud och upphandling. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 240 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Omsättningen uppgick 2010 till 4 168 miljoner norska kronor.