Färsk prognos ger fler nya företag i år

Nyföretagandet fortsätter att förbättras och nu ser det till och med ännu bättre ut än i vårens prognoser. Drygt 60 000 nya företag beräknas tillkomma under året, vilket är 5 800 fler än förra året. Det visar programföretaget Visma Spcs nyföretagarprognos för 2010.

– Precis på dagen två år efter kraschen i den amerikanska banken Lehman Brothers, som gav hela världsekonomin en rejäl smäll, är vår färska prognos en god nyhet för det framtida företagandet i vårt land. Om tendensen står sig innebär det att nyföretagandet kommer upp i nivå med utvecklingen åren före krisen, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

Ett helt år med ökningar
När finanskrisen slog till hösten 2008 minskade nyföretagandet kraftigt fram till hösten 2009. Därefter började registreringen av nya företag öka igen. Sedan september i fjol har utvecklingen stått på plus varje månad.

– Just nu pekar allt på en ökning med nästan 11 procent jämfört med vår prognos från i våras på 9,5 procent. Fram tills nu har vi en obruten, årslång trend med ökningar och om den står sig blir nytillskottet av företag riktigt bra i år, säger Lars Fredell, informationschef hos Visma Spcs.

Variationer mellan länen
Med en tillväxt fram till årsskiftet på 11 procent skulle drygt 60 400 nya företag startas under 2010. Det är i så fall 5 800 fler än 2009 och nästan tusen fler än 2008.

Förutsättningarna att nå bästa möjliga ökning under de fyra återstående månaderna av året varierar mellan länen. Kalmar län, Västerbotten och Gotland har kortast väg till målet, medan Jönköpings län har den längsta.

Länkar till mer information:
• Länsstatistik och grafik till prognosen hittar du på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/visma
• I oktober korar Visma och NyföretagarCentrum Årets nyföretagarkommun: http://bit.ly/9fw6Es

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef för Visma Spcs AB, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se

• enskild firma

Visma ger små och stora företag, handel, offentlig verksamhet, organisationer och föreningar effektiva lösningar för ekonomisk administration och verksamhetsstyrning. Vismakoncernen har drygt 4.000 anställda i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Holland och Rumänien. I Sverige sysselsätts cirka 1.200 personer.