Allt fler betalar i tid i Sverige

Antalet personer som inte betalar i tid minskar i Sverige. Under första halvåret 2017 sjönk antalet som fick betalningsföreläggande hos Kronofogden med 5 364 personer, vilket motsvarar 2 procent. Det visar statistik från Kronofogden som Visma sammanställt.

– Det är glädjande att antalet som har svårt att betala i tid minskar. Men fortfarande hamnar många i en skuldsituation som resulterar i betalningsanmärkningar. Det kan leda till svårigheter att få hyreskontrakt och jobb samt att ta lån eller skaffa kontokort, säger Elinor Sjögren, marknadschef på Visma Collectors.

Under första halvåret 2017 fick nära 280 000 personer krav från Kronofogden riktade mot sig, vilket är en minskning med 2 procent jämfört med föregående år. Även under 2016 minskade antalet svenskar som fick betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Antalet med betalningssvårigheter minskade i 17 av 21 län under årets sex första månader, jämfört med samma period förra året. Störst är minskningen i Halland och Blekinge, där antalet är 7 respektive 6 procent lägre än samma tidsperiod 2016. I Jönköpings län har siffran däremot stigit med 6 procent och i Jämtland är uppgången 2 procent.

– För att ha ordning på sin ekonomi behöver utgifterna anpassas efter inkomsten. Att ha en sund ekonomi handlar ofta mer om hur pengarna används än hur mycket man tjänar, säger Elinor Sjögren.

Fem tips: Så tar du kontroll över din ekonomi
1. Ha koll på dina utgifter och gör en budget
2. Se över dina vanor och spara in på småutgifter
3. Gå igenom dina försäkringar för att se om du kan hitta billigare alternativ
4. Ta höjd för oförutsedda kostnader och inkomstförändringar
5. Börja månadsspara och sätt ett eller flera konkreta sparmål

Kort om betalningsföreläggande
För de allra flesta typer av skulder mellan privatpersoner eller företag går det att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Skulden måste avse pengar och sista datum för betalningen ska ha passerat. Betalningsföreläggande kan exempelvis användas vid köp av varor, köp av tjänster eller om du lånat ut pengar.

Statistik för betalningsföreläggande på läns- och kommunnivå.

Om statistiken
Statistiken om betalningsförelägganden är hämtad från Kronofogden. Antalet personer innefattar både privatpersoner folkbokförda i respektive län samt juridiska personer. Till dessa siffror tillkommer dödsbon samt personer som har okänd adress, utländsk adress, skyddade personuppgifter eller samordningsnummer.

Elinor Sjögren, marknadschef på Visma Collectors, 073-052 85 33, elinor.sjogren@visma.com