Fler unga har betalningssvårigheter

Antalet unga personer som har betalningssvårigheter ökar i hela landet. Bara under 2015 tog Kronofogden emot drygt 144 000 ansökningar om betalningsförelägganden riktade mot unga upp till 25 år. Det är en ökning med över fem procent och innebär att en flerårig positiv trend bryts, visar ny statistik som Visma Collectors sammanställt.

– Unga människor ställs inför större utmaningar när de ska planera sin ekonomi än äldre, som ofta har en stabilare tillvaro. Unga har i större utsträckning oförutsägbara inkomster och saknar oftare erfarenhet och kunskap om privatekonomi, säger Maria Blomqvist, skuldrådgivare på inkassobolaget Visma Collectors.

Det största antalet ansökningar om betalningsförelägganden gäller personer som är 26 år eller äldre. Men det är i gruppen 0-25 år som siffrorna hos Kronofogden stiger brantast. Totalt lämnades 144 218 ansökningar mot unga in under fjolåret, vilket innebär en ökning på drygt fem procent jämfört med 2014. Efter flera år av fallande siffror syns därmed ett tydligt trendbrott.

Störst ökning i Blekinge län
Antalet unga som berörs av ansökningar om betalningsföreläggande har ökat mest i Blekinge län, där siffran är mer än 20 procent högre än året före. Unga med betalningssvårigheter har blivit fler i samtliga 21 län. Flera län visar upp en tvåsiffrig ökningstakt, medan Kronoberg klarar sig bäst med en marginellt högre totalsiffra än 2014.

– Att ha ordning på sin ekonomi handlar både om din inkomst och om vilka vanor du har. Händer det att pengarna inte räcker till är det viktigt att lägga upp en budget och se över sina kostnader. Det handlar ofta mer om hur du använder din inkomst än hur mycket du tjänar, säger Maria Blomqvist.

I riket är totalt 53 340 personer under 26 år berörda. Tusentals av dessa har skulder i flera kommuner och län.

Fem tips: Så tar du kontrollen över din ekonomi
Grunden till en balanserad ekonomi består både av inkomst och livsstil. Här är fem konkreta tips på hur du når dit:
• Gör en detaljerad budget
• Ta höjd för oförutsedda kostnader och inkomstförändring
• Följ upp din budget
• Börja månadsspara
• Se över dina vanor

Maria Blomqvist, skuldrådgivare hos Visma Collectors, 070-654 47 56

• skulder
  • inkasso

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.