Företagare föredrar tvingande betalningstider

Två av tre småföretagare vill ha ett lagstadgat tvång om högst 30 dagars betalningstid i affärer mellan företag. Det visar en färsk undersökning från Visma inför onsdagens behandling av frågan i riksdagen.

När riksdagen i dag går till beslut står två förslag mot varandra. Regeringen vill att fakturor mellan företag ska betalas på 30 dagar men med möjlighet för parterna att förhandla om betalningstiden. Oppositionen vill ta bort det frivilliga i förslaget och ha ett krav på maximalt 30 dagars betalningstid.

Vismas undersökning, som genomfördes den 21-22 januari, går på oppositionens linje. 66 procent är för en lag som inte ger möjlighet att förhandla om betalningstiden.

Ordning och reda
– Undersökningen ger stöd för det faktum att små och medelstora företag ofta får likviditetsproblem till följd av sena betalningar. Jag tror inte att det är det tvingande i en lag som de är ute efter utan snarare ordning och reda och tydliga regler som är lika för alla. Många småföretagare har tröttnat på att agera bank åt större företag, säger Rolf Dahlberg, vd för programleverantören Visma Spcs.

I Vismas enkät ställdes frågan ”Bör betalningstiden för fakturor vara tvingande och max 30 dagar?”. 66,3 procent svarade ”ja”, 30,3 procent ”nej” och 3,4 procent ”vet ej”. Resultatet omfattar 1 970 svar.

Efter dagens behandling i riksdagen är tanken att lagändringarna ska träda i kraft den 16 mars.

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs AB, 0470-70 60 39
Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25