Fortsatt neråt för nyföretagandet i tuff jämförelse

Nyföretagandet fortsätter att minska och i september minskade antalet nyregistreringar med 9,3 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. Det visar statistik som Visma sammanställt från Bolagsverket.

Under september månad i år registrerades 4 537 nya företag jämfört med 5 003 i september förra året. Därmed har nyföretagandet minskat samtliga månader utom en i år. Juli månad är enda undantaget hittills när 2012 jämförs med rekordåret 2011.

Under årets tre första kvartal minskade registreringarna i de fyra vanligaste företagsformerna – aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag – med 11,7 procent. Perioden januari-september 2012 tillkom 52 839 nya företag, vilket ska jämföras med 46 665 motsvarande månader i år.

– Det är naturligtvis inte bra att nyföretagandet minskar, men vi ska inte glömma att jämförelsen görs med det bästa året någonsin. Under de första tre kvartalen i år har det faktiskt registrerats något fler företag än motsvarande period 2010 (46 348) och betydligt fler än 2009 (39 743). När det här året är slut bör vi därför kunna räkna med närmare 60 000 nya företag, vilket är bra i rådande konjunktur, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

Tre positiva län
Samtliga län står kvar på minus räknat från årsskiftet. I september avvek bara tre län genom att notera positiva månadssiffror. Det var Örebro län med plus 13,9 procent (samma som förra månaden), Kalmar län med plus 5,4 procent och Jönköpings län med plus 1,8 procent.

Sedan årsskiftet har Örebro län haft den minsta minskningen (-1,0 procent) och Värmlands län den största (-18,9 procent).

Neråt i storstäderna
De tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö, som tillsammans svarar för 11 600 av de 46 665 nya företagen i år – alltså lite knappt en fjärdedel – har även de minus i statistiken sedan början av året. I september noterade emellertid Malmö kommun en ökning med 10,2 procent. Sedan årsskiftet tappar Stockholms kommun mest av de tre och står nu på minus 10,9 procent.

I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna; aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Sedan reglerna för aktiebolag förenklades 2010 har dessa gått förbi enskilt näringsidkande som den mest populära företagsformen. Sju av tio nya företag som registreras hos Bolagsverket är aktiebolag. Många enskilda näringsidkare är dock enbart registrerade hos Skatteverket (moms och F-skatt), vilket gör att det tillkommer fler sådana firmor än Bolagsverkets statistik visar.

Länsvis jämförande statistik över nyföretagandet i september 2012 finns i det bifogade PDF-dokumentet.

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, 0470-70 60 39
Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25