Historiskt viktig ökning av nyföretagandet

Under september månad ökade nyföretagandet i landet med nästan 10 procent jämfört med motsvarande månad förra året. Det visar Vismas sammanställning av färsk statistik från Bolagsverket.

I september 2010 startade 6 297 nya företag i de vanligaste bolagsformerna; aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Samma månad förra året nyregistrerades 5 736 företag.

Ökningen i september i år var kraftigast i Kalmar län och Jämtland med ökningar på 36,0 respektive 35,6 procent.

Under årets tre första kvartal (januari-september) har nyföretagandet ökat med 16,6 procent i hela landet. Den bolagsform som växer mest är aktiebolag, som ökade med 40 procent i september och har ökat med 50 procent sedan kravet på aktiekapital halverades den 1 april.

– Ökningen av nya företag är särskilt anmärkningsvärd, eftersom september i fjol var den första månaden på över ett år när nyföretagandet ökade. Detta bedömdes då som ett viktigt tecken på att den ekonomiska krisen höll på att plana ut. Nu ser vi att alla goda insatser för att stimulera fler att starta eget ger en riktigt bra positiv effekt, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

I den bifogade pdf-filen finns den kompletta statistiken för september månad och för året.

Länkar till mer information:
• Tabeller, grafik och bilder för fri publicering finns på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/visma
• Följ kampanjen för fler nya företag och möt nya småföretagare på www.nustartarviomsverige.se
• Nyheter och inspiration för företagare i iPhone-appen Visma Infoline www.vismaspcs.se/app

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs Av, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef för Visma Spcs AB, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se

• enskild firma

Visma ger små och stora företag, handel, offentlig verksamhet, organisationer och föreningar effektiva lösningar för ekonomisk administration och verksamhetsstyrning. Vismakoncernen har drygt 4.000 anställda i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Holland och Rumänien. I Sverige sysselsätts cirka 1.200 personer.