Konkurrens på lika villkor när Stockholm gör inköp

Elva miljarder kronor, 15 000 leverantörer och 900 000 berörda medborgare. Genom ett avtal med Visma samlas Stockholms stads upphandling i ett gemensamt system.

Med det nya systemet, som går under namnet Visma TendSign, får Stockholms stad bland annat enklare anbudsgivning, mindre byråkrati och ökad konkurrens bland leverantörerna.

Stora anbudsgivare hänvisas till att presentera sina anbud på samma villkor och i samma format som mindre anbudsgivare. Därmed underlättar Stockholms stad för små och medelstora företag att vara med i upphandlingarna.

Anbudsgivarna är positiva
‒ Undersökningar visar faktiskt att anbudsgivarna är positiva till övergången mot elektronisk anbudsgivning just för att det blir mer styrt, säger Anette Eriksson, upphandlingsstrateg på Stockholms stad.

Anette Eriksson projektleder kommunens övergång till det elektroniska upphandlingsstödet:

‒ Flera av våra förvaltningar har upphandlat elektroniskt redan tidigare och är vana användare av TendSign. Ur ett stadsövergripande perspektiv så är vi dock precis i startgroparna, säger hon.

Förenklad offentlig upphandling
Daniel de Sousa, vd för Visma Opic, är glad över att ha fått en av Sveriges största upphandlande organisationer som kund.

‒ Visma Opics vision har alltid varit att förenkla offentlig upphandling. Ur det perspektivet är det stort att få vara en del av Stockholms nya satsning på "en upphandling i världsklass", säger Daniel de Sousa.

På frågan vilken som är den viktigaste fördelen med e-upphandling svarar Anette Eriksson på Stockholms stad så här:

‒ Att den skapar ordning och reda. Med ett enda system har du överblick över organisationens pågående och genomförda upphandlingar, säger hon.

Långsiktig vision
Huvudstaden har sedan 2007 en långsiktig och samlad vision för utvecklingen: ”2030 – ett Stockholm i världsklass”. Upphandlarna tänker alltså inte vara sämre utan strävar nu efter ”upphandling i världsklass”:

‒ Det betyder att staden ska göra så bra affärer som möjligt, att det är enkelt för leverantörer att delta och att politiska målsättningar uppfylls, säger Anette Eriksson.

Daniel de Sousa, vd för Visma Opic, 0703-35 86 84, daniel.desousa@visma.com