Kostnadsfria småföretagsprogram i landets alla skolor

Visma Spcs kan nu erbjuda alla landets studerande med intresse för eget företagande eller redovisning att arbeta med marknadens vanligaste ekonomiprogram. Genom ett antal samarbeten med skolvärlden blir det kostnadsfritt för eleverna att använda programmen.

- Detta är ett viktigt resultat av vårt och många andra intressenters arbete med att sätta företagarfrågorna på skolschemat, säger Rolf Dahlberg, vd för programföretaget Visma Spcs.

- Som marknadsledande aktör inom de här programområdet vill vi bidra till att elevernas utbildning knyts till företagens arbetssätt. Detta ligger helt i linje med hur läroplanen påpekar vikten av att skolan ska ta vara på de kunskaper och erfarenheter som finns i samhället.

- Inte minst nu, när intresset för att starta eget är större än någonsin, är det viktigt att alla som engagerar sig i nästa generations företagare är med och erbjuder de bästa möjligheterna för dem att få en bra start, säger Rolf Dahlberg.

Fritt för eleverna
Visma Spcs har tagit ett helhetsgrepp om utbildningsfrågorna genom att träffa överenskommelser på flera olika nivåer inom skolans värld.

- Vi lade grunden för den här satsningen när vi för några år sedan började med våra utbildningslicenser, berättar Anette Citron, ansvarig för skolområdet hos Visma Spcs. Upplägget ger skolorna möjlighet att på en enda licens låta valfritt antal elever arbeta i personliga installationer av exempelvis ett bokföringsprogram eller en webbshop.

Flera viktiga samarbeten
I den nya satsningen ingår också att Visma Spcs från och med i år är guldpartner till organisationen Ung Företagsamhet. I deras verksamhet är hela 19 000 gymnasieelever engagerade i eget företagande det här läsåret. Alla har fri tillgång till ekonomiprogram från Visma Spcs.

Utöver detta finns även nya samarbeten med bokförlagen Liber och Studentlitteratur. Båda har program från Visma Spcs som utgångspunkt för läroböcker och övningsmaterial på området.

- Med det här upplägget knyter vi ihop hela den pedagogiska modellen för utbildning på ekonomiområdet, säger Anette Citron. Eleverna får tillgång till samma användarvänliga program som hälften av landets småföretagare och redovisningsbyråer redan arbetar med. Det ger dem en bra grund att stå på om de vill starta eget, men också för att de ska vara attraktiva på arbetsmarknaden.

Läs mer på www.vismaspcs.se/utbildningslicenser

Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Anette Citron, ansvarig skola och utbildning Visma Spcs, 0470-70 61 32, anette.citron@visma.se

• skola