Många företagare kan slippa nya kassaapparater

Inför årsskiftet kan närmare 50.000 småföretagare, helt i onödan, komma att investera i nya dyra kassaapparater. De kan i stället direktfakturera kunderna. Men denna fullt lagliga möjlighet är okänd för många företagare.

Den nya lagen om kassaregister börjar gälla från den 1 januari 2010 och innebär att varje kassaapparat måste ha en särskild kontrollenhet som företagaren själv får bekosta. Syftet är att förenkla Skatteverkets kontroll, förhindra svarthandel och gynna fri konkurrens.

- Tanken med lagstiftningen är god, men genomförandet drabbar alltför ensidigt redan hårt ansatta småföretagare, säger Rolf Dahlberg, vd för programvaruföretaget Visma Spcs.

Enkelt och billigt alternativ
Rolf Dahlberg, som var med att starta debatten kring den nya lagen redan i vintras, påpekar att det finns ett enkelt, billigt och begripligt alternativ.

- Företagaren skriver helt enkelt en faktura som kunden betalar på plats. Då krävs varken kassaapparat eller dyr kontrollenhet. Försäljningen kontrolleras istället genom bokföringen, säger han.

Den här möjligheten finns framför allt i verksamheter där man har få kunder under en dag och därmed har tid att skriva en faktura medan kunden väntar. Det gäller till exempel frisörer, massörer, skönhetssalonger och sjukgymnaster.

I hela landet finns 46.389 företag av den här typen, enligt kreditupplysningsföretaget UC (se listan nedan). Det innebär att ungefär en fjärdedel av de 200.000 företag som enligt Skatteverket berörs av den nya lagen kan klara sig utan att investera i nya kassaregister.

Okänt för väldigt många
- Möjligheten att direktfakturera kunden är okänd för de flesta och det gör att småföretagare riskerar att köpa nya kassaapparater i onödan - inte minst därför att informationen om alternativet med faktura inte lyfts fram tillräckligt, säger Rolf Dahlberg.

Kravet på kontrollenhet kan kosta ett företag upp till 20.000 kronor per kassaapparat. Lagen om kassaregister omfattar de flesta företag som säljer varor och tjänster mot betalning med kontanter eller kontokort, och som har en årsomsättning på mer än 170.000 kronor. Det fullt lagliga alternativet med faktura omfattas av den redan gällande Bokföringslagen.

För mer information kontakta:
Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef Visma Spcs AB, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se

Antal företag med 0-20 anställda vars verksamhet innebär att de inte behöver nytt kassaregister vid årsskiftet:
Blekinge: 610
Dalarna: 1445