Minus över hela landet även för nyföretagandet

I november minskade registreringen av nya företag med 17,5 procent jämfört med i fjol. Minskningarna finns i alla län utom ett. Det visar siffror som Visma sammanställt från Bolagsverket.

Under november månad i år registrerades 5 191 nya företag i de fyra vanligaste företagsformerna; aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Motsvarande månad i fjol registrerades 6 294 företag.

Det ger en minskning med 1 103 företag eller 17,5 procent. Jämfört med oktober i år gick dock nyföretagandet bara ner med 155 registreringar i november.

Bara plus i Kronoberg
November månads minskningar noterades i alla företagsformer. Aktiebolagen minskade med 13,1 procent och de enskilda näringsidkarna med 23,3 procent.

Hallands och Värmlands län hade de största minustalen med minskningar på 35,4 respektive 33,8 procent. Kronobergs län var ensamt om att notera en ökning med ett plus på 5,1 procent.

Svag vår, starkare höst
På riksnivå har nyföretagandet i år bara ökat i juli och oktober, med 2,5 respektive 7,5 procent. I övrigt är det minus i de övriga nio månaderna. Sedan början på året har registreringen av nya företag minskat med 10,8 procent.

Från januari till november förra året startades 64 121 nya företag. Motsvarande period i år är antalet uppe i  57 202. De största minskningarna i år noterades i mars och april.

Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25