Molntjänster lyfte Vismas tillväxt 2011

Under fjärde kvartalet 2011 överskred Vismas intäkter från internetbaserade lösningar för tredje kvartalet i rad intäkterna från försäljningen av licenser till lokalt installerade program. För helåret blev koncernens omsättning drygt 5,1 miljarder norska kronor, varav internetlösningarna svarade för mer än 300 miljoner norska kronor.

Vismas omsättning fjärde kvartalet blev 1 462 miljoner NOK jämfört med 1 239 miljoner under samma period året innan. Det innebär en ökning med 18 procent. Resultatet (EBITDA) blev 302 miljoner NOK jämfört med 248 miljoner fjärde kvartalet 2010. Det ger en ökning med 21,5 procent. Helårets nettokassaflöde från verksamheten uppgick till 837 miljoner NOK efter skatt, vilket ska jämföras med 753 miljoner året innan.

Banbrytande internetlösningar på väg
− Vi upplever en stark ökning i efterfrågan på internetbaserade lösningar. SaaS (Software as a Service) håller på att bli ett begrepp och vår omsättning på SaaS-området ökade med 31 procent från 2010 till 2011. Både marknaden och Visma befinner sig i en fas av övergång från lokalt installerad till webbaserad programvara, som levereras som en tjänst på internet, säger Vismas koncernchef Øystein Moan.

− Vi har kommit långt i utvecklingen av ett avancerat ERP-system för mindre och medelstora verksamheter. Det är helt och hållet SaaS-baserat och med funktionalitet som motsvarar de mest sofistikerade och avancerade lokalt installerade lösningarna på marknaden. Vi uppskattar att vi har ett försprång på två år gentemot våra konkurrenter när det gäller utveckling på det här området och produkten lanseras tredje kvartalet i år, avslöjar Øystein Moan.

Ytterligare information om verksamhetsåret 2011 finns i det bifogade PDF-dokumentet nedan.

Øystein Moan, koncernchef för Visma, +47 920 80 000