Mora kommun väljer Vismas e-handelslösning

Visma kommer att leverera Mora kommuns nya e-handelslöning. Affären innebär att Vismas SaaS-lösningar effektiviserar upphandling, avtal, inköp och fakturahanteringsrutinerna i ytterligare en svensk kommun.

Mora kommuns beställare får nu ett enhetligt system för att hantera avtal, söka efter produkter och lägga elektroniska beställningar. Beställningssystemet kommer att vara integrerat med upphandlingsstödet, vilket förenklar och kvalitetssäkrar hela processen från upphandling till betalning och i förlängningen ger avsevärda besparingar.

– Detta är ytterligare en bekräftelse på att vår användarvänliga SaaS-lösning med tillhörande nätverk av leverantörsintegrationer fungerar väl i offentlig sektor, säger Visma Proceedos vd Rickard Hansen.

Noggrann prövning
Visma tog hem affären i konkurrens med ett flertal andra företag som bjöds in att lämna anbud. Mora kommun prövade dem från utgångspunkten att anta det anbud som var ekonomiskt mest fördelaktigt i relation till bland annat teknik, referenser, funktionskrav och användarvänlighet.

– Mora kommun har gjort en processkartläggning av inköp i verksamheten. Utifrån den tog vi fram visionen ”Den som behöver en vara eller tjänst använder angiven väg och har rätt stöd”, säger Pär-Olof Grannas, projektledare hos Mora kommun.

– Det mesta handlar om en kulturförändring som gör att vi kommer att arbeta annorlunda mot tidigare för att med hjälp av systemet få en bättre styrning, effektivare hantering och en säkrare uppföljning av våra inköp. Systemet kommer att stödja det nya arbetssättet på ett positivt sätt, säger Pär-Olof Grannas.

Allt fler kommunkunder
Mora blir den fjortonde kommunen i landet som inför Vismas SaaS-lösning för elektronisk handel.

– Vi har den senaste tiden sett en markant ökning i efterfrågan av våra tjänster och produkter och genom affären stärker Visma sin position som den ledande leverantören av e-handelslösningar till offentlig sektor, säger Rickard Hansen.

Rickard Hansen, vd för Visma Proceedo AB, 08-588 848 00, rickard.hansen@visma.com

SaaS är en förkortning för Software as a Service.

• ekonomilösningar
  • affärssystem

Vismakoncernen är den ledande leverantören av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster, butiksdatalösningar, IT-projekt, anbud och upphandling. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 240 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Omsättningen uppgick 2010 till 4 168 miljoner norska kronor.