​Nio kan bli Årets nyföretagarkommun

Nio kommuner är med och slåss om titeln Årets nyföretagarkommun. Vinnaren får 100 000 kronor för att stärka det lokala entreprenörskapet. Bakom utmärkelsen, som i år delas ut för elfte gången, står Visma och NyföretagarCentrum.

– Fyra av fem jobb skapas i Sveriges små och medelstora företag. Ett aktivt nyföretagande fungerar som en motor för det lokala samhället, säger Daniel de Sousa, vd på Visma Spcs.

De nio kommunerna har nominerats utifrån statistik över hur många nya företag per tusen invånare som startats under 18 månader, från nyårsdagen 2014 till den 30 juni 2015.

Årets nominerade kommuner är:

• Dals-Ed
  • Karlstad
  • Knivsta
  • Lidingö
  • Ljusnarberg
  • Orust
  • Sotenäs
  • Sunne
  • Ystad

De nominerade kommunerna bedöms även utifrån hur de arbetar för att få fler lokala entreprenörer att starta företag och därmed bidra till fler jobb på orten. En jury med representanter från Visma Spcs och NyföretagarCentrum bedömer kommunernas motiveringar och utser årets vinnare.

– Sverige behöver fler nya företag! Vi vill premiera kommuner som har ett ökat nyföretagande och där människor uppmuntras att förverkliga sina drömmar, säger Mats Evergren, marknadschef på NyföretagarCentrum, som finns i 215 kommuner för att ge företagare råd och vägledning.

Prissumman på 100 000 kronor kommer ur Vismafonden. Vinnarkommunen delar ut pengarna till lokala initiativ eller organisationer under tre års tid, i samarbete med instiftarna. Nyföretagande med inriktning på ungdomar och invandrare är exempel på vad prissumman har använts till tidigare år.

Priset delas ut på Sveriges största nyföretagarmässa, Eget Företag på Stockholmsmässan i Älvsjö, den 6 november.

I fjol blev Simrishamn Årets nyföretagarkommun. Tidigare vinnare har varit Strängnäs 2005, Helsingborg 2006, Gnosjö 2007, Norrtälje 2008, Åre och Strömstad 2009, Enköping 2010, Vara 2011, Sigtuna 2012 och Uppvidinge 2013.

För mer information, kontakta:
Boo Gunnarson, presskontakt Visma Spcs, 070-872 72 32
Mats Evergren, marknadschef NyföretagarCentrum, 070-814 44 04
Daniel de Sousa, vd Visma Spcs, 070-335 86 84

Kontaktpersoner i de nominerade kommunerna:

Dals-Eds kommun: Annette Palmqvist, näringslivsutvecklare, 0534-190 45

Karlstads kommun: Ulf Johansson, näringslivsdirektör, 054-540 10 25

Knivsta kommun: Martin Gunnarsson, näringslivsansvarig, 018-34 70 00, 070-680 22 17

Lidingö stad: Cristina Erikson, näringslivschef, 08-731 33 09, 073-079 33 09

Ljusnarsbergs kommun: Mikael Haapala, näringslivsutvecklare, 0580-804 84

Orust kommun: Sven Pettersson, 0304-33 43 15

Sotenäs kommun: Tomas Larsson, näringslivsutvecklare, 0523-66 47 45