Nu startar Visma Nordic Trophy

Helgens Vasalopp markerade starten för Visma Nordic Trophy som omfattar säsongens sista fyra lopp i långloppscupen Visma Ski Classics.

Det prestigefulla priset inkluderar förutom Vasaloppet, loppen Birkebeinerrennet och Reistadløpet i Norge, samt säsongens final i Ylläs-Levi, Finland. De åkare som samlar ihop flest poäng kommer att tävla om den prestigefulla trofén och 5 000 EUR i prispengar.

Britta Johansson-Norgren vinnare av årets upplaga av Vasaloppet ser fram emot fortsättningen:

– Visma Nordic Trophy är en viktig utmärkelse för de åkare som inte har möjlighet att delta i alla lopp under säsongen. Priset ger mig den extra motivation jag behöver för att göra det lilla extra som kommer att behövas nu under de sista loppen för säsongen, säger Britta.

Prisen Visma Alp Trophy och Visma Nordic Trophy delas ut i samband med säsongsfinalen i Ylläs-Levi i Finland den 13:e april.

Visma Nordic Trophy omfattar följande lopp:
3:e mars - Vasaloppet - Sverige - 90 kilometer
16:e mars - Birkebeinerrennet - Norge - 54 kilometer
6:e april - Reistadløpet - Norge - 50 kilometer
13:e april - Ylläs-Levi - Finland - 70 kilometer

Om Visma Ski Classics
Visma Ski Classics är ett mästerskap i längdskidåkning som består av några av världens mest prestigefyllda långlopp. Det inkluderar bland annat Marcialonga i Italien, Vasaloppet i Sverige och Birkebeinerrennet i Norge. 32 proffslag och över 50 000 amatörer tävlar sida vid sida. Skidloppen sänds på TV i fler än 70 länder med 20 miljoner tittare. Visma Ski Classics drivs av Ski Classics AB som ägs av Vasaloppet, Birken och W Sportsmedia.

• Vintersporter

• längdskidåkning
  • visma ski classics

Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med fler än 8 500 anställda, över 900 000 kunder och en omsättning på 11 389 miljoner norska kronor under 2018 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.