Nu startar Visma Ski Classics för säsongen - Vismas fjärde år som titelsponsor

I samband med att Visma Ski Classics säsong IX drar igång den 30 november 2018 så riktar Øystein Moan, vd för Visma, ljuset mot den kommande säsongen och vad sponsorskapet innebär för koncernen.

– Att vara en del av Visma Ski Classics under de senaste tre åren har inneburit en fantastisk resa för Visma och vi ser verkligen fram emot den kommande säsongen, säger Øystein Moan, vd för Visma.

Visma anslöt som huvudsponsor för Visma Ski Classics under 2015. Längdåkningstouren består av ett antal prestigefyllda långdistanslopp, däribland Marcialonga i Italien, Vasaloppet i Sverige och Birkebeinerrennet i Norge. Nytt för denna säsong är Engadin Skimarathon som går i Schweiz och som är det första fristilsloppet någonsin i Visma Ski Classics historia.

Exponering på nya marknader
Genom sponsringen så syns Vismas varumärke på bred basis genom TV-sändningar som når fler än 20 miljoner tittare världen över.

I år kommer Visma Ski Classics för första gången att kunna följas på Discovery Networks Kanal 9 i Sverige. En mycket positiv nyhet då det innebär att ännu fler svenskar kommer att få möjlighet att följa den spännande långloppstouren.

– Antalet personer som tittar på sändningarna har konstant ökat under de senaste tre säsongerna, vilket har gjort det möjligt för oss att nå våra målgrupper på ett helt nytt sätt. Det här hoppas vi kommer bidra till att etablera Visma som ett välkänt varumärke, i Norden och på andra marknader, fortsätter Øystein Moan.

Allt fler människor använder mobila enheter i jobbet och med ny funktionalitet i Vismas produkter och lösningar som levereras med hjälp av molnteknik direkt till användarna så kommer fler och fler i kontakt med Vismas varumärke. Därför blir det allt viktigare för Visma att skapa bred kännedom om vilka vi är och vad vi står för.

Direktkontakt med publiken
Visma Ski Classics skiljer sig från många andra sportevenemang eftersom amatörer och professionella åkare tävlar tillsammans. Det här betyder att vem som helst kan utmana de främsta långloppsåkarna i världen i loppen.

– Det är fantastiskt för oss att få komma ut på arenorna runt Europa och träffa åkarna och publiken under Visma Ski Classics. Många av deltagarna matchar våra nyckelmålgrupper för Visma och att få möjligheten att träffa dem på evenemang som dessa bidrar till att bygga starka relationer med såväl potentiella som befintliga kunder, säger Øystein Moan.

Vismas vd har själv anmält sig till flera lopp under den kommande säsongen:

– Jag ser fram emot att tävla den här säsongen och jag hoppas att många av våra anställda, kunder och partners vill följa med mig ut i skidspåren den här vintern, avslutar han.

Det första loppet för säsongen, Visma Ski Classics Prologue som äger rum i Livigno i Italien startar den 30:e november.

För mer information, besök gärna www.vismaskiclassics.com

Om Visma Ski Classics
Visma Ski Classics är ett mästerskap i längdskidåkning som består av några av världens mest prestigefyllda långlopp. Det inkluderar bland annat Marcialonga i Italien, Vasaloppet i Sverige och Birkebeinerrennet i Norge. 32 proffslag och över 50 000 amatörer tävlar sida vid sida. Skidloppen sänds på TV i fler än 70 länder med 20 miljoner tittare. Visma Ski Classics drivs av Ski Classics AB som ägs av Vasaloppet, Birken och W Sportsmedia.

• Friskvård

• sponsring
  • längdåkning
  • visma ski classics

Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med fler än 8 000 anställda, över 800 000 kunder och en omsättning på 8 537 miljoner norska kronor under 2017 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.