Ny undersökning: Redovisningsbyråer ser ökad efterfrågan på rådgivning

Var tredje redovisningsbyrå i Sverige lägger mer tid på rådgivning i dag än för två år sedan. Ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, enligt en färsk undersökning från Visma.

– Redovisningskonsulter kan vara rådgivare som hjälper småföretagare att växa och nå sina mål. Därför är det välkommet att småföretagare efterfrågar allt mer rådgivning, och att byråerna blir bättre på att erbjuda det, säger Jan Söderqvist, Vismas branschexpert inom redovisning och revision.

Undersökningen bland svenska redovisningsbyråer visar att var tredje byrå, 33 procent, lägger mer tid på rådgivning till sina kunder i dag än för två år sedan. Totalt 41 procent tror att de kommer lägga ännu mer tid på rådgivning de kommande två åren. Samtidigt har varannan byrå, 49 procent, inte vidtagit några åtgärder för att för att hänga med i omställningen mot allt mer rådgivning.

– Det är oroväckande att så många redovisningsbyråer inte har gjort någonting för att ställa om till ett nytt sätt att arbeta. För att kunna skapa värde i en tid när tekniken sköter allt fler av de gamla uppgifterna behövs aktiva åtgärder – inte minst för att locka kvalificerade konsulter, säger Jan Söderqvist.

Teknikutvecklingen har satt redovisningsbranschen under starkt omvandlingstryck. Kraven från kunder, bristen på digitalisering och svårigheter att hitta kvalificerade medarbetare är utmaningar som landets redovisningsbyråer ställs inför varje dag.

Bara var femte byrå, 21 procent, svarar att den är helt och hållet rustad för att möta trenden inom redovisningsbranschen med ökad rådgivning.

För mer information, kontakta gärna:
Jan Söderqvist, branschexpert inom redovisning på Visma Spcs, 072-532 45 06, jan.soderqvist@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig på Visma Spcs, 073-056 1769, johanna.stier@visma.com

Om undersökningen
Undersökningen om redovisningskonsulternas syn på branschens framtid genomfördes via e-post till cirka 3 000 redovisningskonsulter mellan den 8 och 29 oktober 2018. Sammanlagt 302 redovisningskonsulter svarade på frågorna nedan.

Ser du dig som en ekonomisk rådgivare till dina kunder?
92 procent av redovisningskonsulterna svarade ja.
8 procent svarade nej.

Lägger ni mer eller mindre tid på rådgivning jämfört med för två år sedan?
33 procent svarade något mer eller mycket mer.
56 procent svarade oförändrat.
10 procent svarade något mindre eller mycket mindre.

Tror du att ni kommer att lägga mer eller mindre tid på rådgivning de kommande två åren?
41 procent svarade något mer eller mycket mer.
44 procent svarade oförändrat.
11 procent svarade något mindre eller mycket mindre.

Är byrån rustad för att möta en utveckling med mer rådgivning?
21 procent svarade ja, helt och hållet.
54 procent svarade ja, till viss del.
25 procent svarade nej.

Har ni vidtagit några särskilda åtgärder för att möta utvecklingen?
49 procent svarade nej.
33 procent svarade att de kompetensutvecklat befintlig personal.
25 procent svarade att de digitaliserat och automatiserat arbetsprocesser.
13 procent svarade att de sett över och uppdaterat affärsmodellen.
9 procent svarade att de uppdaterat kunderbjudandet med nya tjänster.

• digitalisering

Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med fler än 8 000 anställda, över 800 000 kunder och en omsättning på 8 537 miljoner norska kronor under 2017 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.