Nya programversioner för snabbt växande antal aktiebolag

Aktiebolag är nu den vanligaste företagsformen för nystartare. Detta möter Visma Spcs med nya versioner av marknadens mest sålda ekonomiprogram. Nyheterna förenklar och effektiviserar både för företagare och redovisningskonsulter.

Sedan kravet på aktiekapitalets storlek sänktes från 100 000 till 50 000 kronor den 1 april i år har antalet nyregistrerade aktiebolag ökat med mer än 50 procent jämfört med samma period i fjol. Det framgår av Vismas sammanställning av siffror från Bolagsverket.

– I och med att det har blivit billigare att starta aktiebolag är det naturligt att många nystartare väljer den företagsformen. Den är dessutom mindre riskfylld ur privatekonomisk synpunkt än exempelvis en enskild näringsverksamhet, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs och själv en gång nystartare med aktiebolag som företagsform.

– När vi startade det här företaget 1984 var kravet på den egna insatsen precis som nu 50 000 kronor. I dagens penningvärde motsvarar det mer än 100 000 kronor. Det gör det ännu mer begripligt att det startas mer än dubbelt så många aktiebolag i år som det gjordes då, säger Rolf Dahlberg.

Många intressanta nyheter
Vismas breda utbud av ekonomiprogram, som redan används av drygt hälften av landets småföretagare, uppdateras just nu till nya versioner. Här är några av nyheterna.

Visma Administration
• Kreditupplysning i leverantörsregistret och bevakning från kreditupplysningen
• Integration mellan programmet och inventarieregistret i Visma Anläggning

Visma Eget Aktiebolag
• Uppdaterade deklarationsblanketter och blankett för övertag av firma
• Registrering av sänkt aktiekapital och ny standardiserad bolagsordning

Visma Avendo eEkonomi
• Värdering av valutakonto
• Engelsk text på fakturor till utländska kunder

Internationella lanseringar
Samtidigt som det internetbaserade bokförings- och faktureringsprogrammet Visma Avendo eEkonomi kommer i ny version lanseras det även i Danmark och Norge. Där går det under det internationella produktnamnet Visma Avendo eAccounting.

– I höstas introducerade vi även programserien Visma Avendo Ekonomi i de nordiska länderna. Det innebär att Visma Spcs nu är väl etablerat – både med lokalt installerade och internetbaserade ekonomiprogram – i Norden. Vi fortsätter också vår satsning på att ge företagare i andra länder samma lättanvända program som vi försett svenska småföretagare med i 25 år, säger Rolf Dahlberg.

Testa programmen gratis
• Hämta Vismas ekonomiprogram här http://info.vismaspcs.se/demo/indexweb.asp

Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se

• internetbokföring

Vismakoncernen är Nordens ledande leverantör av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster och butiksdatalösningar. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 220 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 200 anställda, varav 1 200 i Sverige. Läs mer på visma.se.