Nyföretagandet minskar – men företagandet ökar

Registreringen av nya företag minskade med 5,3 procent under maj. Totalt sett ökar dock företagandet, eftersom avregistreringarna fortsätter att minska. Det visar statistik som Visma sammanställt från Bolagsverket.

− Det här är en trend som vi kan se sedan några år tillbaka i tiden. Från 2011 och fram till nu är nettotillskottet av verksamma företag klart positivt. Det ska jämföras med att avregistreringen var större än nyföretagandet under treårsperioden dessförinnan. Jag ser det som en signal om ökad stabilitet i företagandet, säger Rolf Dahlberg, vd för programföretaget Visma Spcs.

Färre avregistreringar
Sedan början av året har antalet nya företag minskat med 1,8 procent i hela landet. Vid den här tiden i fjol hade 28 725 nya företag registrerats. I år är antalet uppe 28 201.

Samtidigt har avregistreringarna minskat från 15 935 till 15 253 företag. Det ger ett netto under de fem första månaderna i år på 12 948 företag mot 12 790 motsvarande period i fjol.

Under de tre senaste åren har antalet aktiebolag och enskilda näringsidkare – de två dominerande företagsformerna – haft en nettoökning med drygt 84 000, medan det i stället minskade med nästan 60 000 företag de tre åren dessförinnan.

Aktiebolag vanligast
I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna; aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Sju av tio nya företag är aktiebolag.

Aktiebolag och enskilda firmor är de företagsformer där avregistreringarna ligger på den jämnaste nivån under årets fem första månader. Däremot ökar avregistreringarna av handels- och kommanditbolag i relation till nyregistreringarna.

ŸLänsvis statistik över nyföretagandet i maj 2013 finns i månadsrapporten nedan.

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs AB, 0470-70 60 39
Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25