Ökad satsning på ungas företagande

Visma ökar sitt engagemang i Ung Företagsamhets verksamhet på landets gymnasieskolor. Initiativet innebär att de 20 000 elever som varje år deltar genom att starta och driva egna företag får tillgång till ännu fler autentiska redskap.

I avtalet mellan Visma och Ung Företagsamhet ingår både programvara och utbildningar. Bland annat får UF-företagen kostnadsfri tillgång till programmen Visma Administration 500, Visma Avendo eEkonomi och Visma Avendo Webshop.

Portal speciellt för elever
– Vi har byggt en särskild portal där eleverna hämtar programmen. Efterfrågan är större än någonsin, berättar Anette Citron, ansvarig för skola och utbildning hos Visma Spcs.

– Redan i startskedet gav vi UF-företagarna möjlighet att tävla med sina nätbutiker med syftet att stimulera dem att ha en webbplats lagom tills att alla försäljningstillfällen drog igång. Ett 80-tal mycket kreativa bidrag tävlade om förstapriset, fem tusen kronor till vinnande UF-företag.

Full tillgång till support
Nytt i Vismas satsning på det unga företagandet är också att UF-företagen får full tillgång till support från Visma Spcs via telefon, mejl och chatt.

– Det är inte bara viktigt att eleverna får möjlighet att arbeta med de mest använda ekonomilösningarna på marknaden. Med samma tillgång till support som våra företagskunder har, får de en ännu mer realistisk upplevelse av hur det är att vara företagare, säger Anette Citron.

Stöd till UF:s administration
Avtalet ger även Ung Företagsamhets centrala och regionala kontor tillgång till de ekonomiprogram de behöver för sin löpande administrativa verksamhet.

Under året kommer Visma också att anordna utbildningar för lärare, där innehållet utformas tillsammans med de regionala kanslierna. Det kan till exempelvis vara utbildningar i olika program, försäljning, kundvård, mässagerande och marknadsföring.

Även webbaserade utbildningar riktade till UF-lärare och elever finns med i den breddade satsningen från Vismas sida. Innehållet tas fram i samråd mellan UF och Visma Spcs.

– Vi är mycket glada över att fördjupa relationen med vår mångåriga partner. Vi ser fram emot att tillsammans erbjuda fler verktyg och förbättra kompetensen hos UF-eleverna och vår organisation, säger Magnus N:son Engelbeck,vd på Ung Företagsamhets huvudkontor i Stockholm.

Om programmen till UF-eleverna
• Visma Administration 500 är landets mest använda ekonomiprogram för mindre företag och avsett för lokal installation.
• Visma Avendo eEkonomi är en av landets snabbast växande lösningar för bokföring och fakturering på internet.
• Visma Avendo Webshop är ett av de mest lättanvända och flexibla programmen för hemsidor och nätbutiker med möjlighet att kopplas till Visma Administration och Visma Avendo eEkonomi.

Anette Citron, ansvarig skola och utbildning hos Visma Spcs, 0470-70 60 00, anette.citron@visma.se
Magnus N:son Engelbeck, vd för Ung Företagsamhet, 08-783 80 88, magnus.engelback@ungforetagsamhet.se