Pris och miljö får ökad betydelse vid inköp

Vismas Affärsbarometer hösten 2013:
Kraven på pris och miljöhänsyn ökar i betydelse när företagen rangordnar olika faktorer i samband med inköp. Vismas Affärsbarometer, som bygger på en enkät bland 1 300 små och medelstora företag, visar att förändringarna är stora på bara ett halvår.

– Tidigare har prisets betydelse minskat i stort sett varje halvår i våra återkommande undersökningar. Nu ser vi en kraftig ökning samtidigt som kravet på kvalitet minskar. Dessutom fortsätter kravet på miljöhänsyn stadigt att öka, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Priset blir allt viktigare
En av fyra företagare i undersökningen, 26 procent, anger priset som den viktigaste faktorn i samband med inköp. Det är en ökning med drygt 3 procentenheter sedan i våras.

Fortfarande är dock kvalitet allra viktigast när inköpskriterierna klassas. 43 procent värderar kvalitet högst, vilket är en minskning med 4 procentenheter jämfört med i våras och drygt 1 procentenhet mindre än förra hösten.

Faktorn enkel hantering av beställningar ökar från 12 till drygt 13 procent. Kraven på miljöhänsyn har en liknande utveckling med en ökning från 9 till 10 procent. Snabba leveranser är minst viktiga och ligger kvar kring 8 procent.

Inköpskraven varierar över landet
Vismas Affärsbarometer visar att kraven varierar i olika delar av landet. Här är en sammanfattning av några regionala observationer:
·  Priset är mest viktigt i Blekinge.
·  Kvalitet är mest viktig i Jönköpings län.
·  Snabba leveranser är mest viktiga i Sörmland.
·  Enkla beställningsrutiner är mest viktiga i Västernorrland.
·  Miljöhänsyn är mest viktig på Gotland.

Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät bland nästan 1 300 små och medelstora företag genomförd mellan den 1 och 7 oktober. Denna och tidigare undersökningar presenteras i detalj på www.visma.se/affarsbarometer.

Henrik Salwén, vd för Visma Advantage AB, 0708-16 66 11, henrik.salwen@visma.se
Om du vill komma i kontakt med deltagare i undersökningen för intervjuer på lokal eller regional nivå, kontakta Ramona Johansson, Visma Advantage, 08-534 817 72, ramona.johansson@visma.se.