Semestern är snart slut: Långa arbetsveckor väntar för landets småföretagare

Åtta av tio småföretagare arbetar mer än 40 timmar i veckan, visar en ny undersökning från Visma. Varannan jobbar med företagets arbetsuppgifter på kvällar och helger.

– Småföretagare känner ofta en väldigt stark passion för sitt företag, och deras kunder och leverantörer förväntar sig att de ska vara tillgängliga. Samtidigt har de flesta småföretagare inga anställda att delegera uppgifter till, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Vismas undersökning visar att åtta av tio småföretagare i Sverige, 76 procent, jobbar mer än 40 timmar i veckan. Var sjunde, 14 procent, uppger att de har arbetsveckor på 60 timmar eller mer. Dessutom säger varannan småföretagare, 49 procent, att de jobbar på kvällar och helger för att hinna med företagets administration.

– Med moderna digitala lösningar blir företagandet mer effektivt och flexibelt än någonsin. Digitala verktyg ger landets småföretagare bättre möjligheter att skapa balans mellan jobb, familjeliv och fritidsintressen, säger Boo Gunnarson.

Allt fler småföretagare använder digitala arbetsverktyg, visar tidigare undersökningar från Visma. Det är betydligt vanligare att ha alla sina system online i molnet i dag än för bara något år sedan. Trots det ligger svenska företag på en lägre digital nivå än resten av EU. Endast 11 procent av företagen ligger på en avancerad nivå när det gäller digital teknik, enligt EU:s statistikbyrå Eurostat. Siffran är lägre än i något annat nordeuropeiskt land och långt under det europeiska genomsnittet på 17 procent.

För mer information, kontakta gärna:
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

Fakta: Fem skäl för småföretagare att satsa digitalt
- Du kan vara tillgänglig överallt och kan arbeta mer flexibelt
- Du blir mer effektiv och sparar tid som du kan lägga på annat
- Du når ut till större marknader än tidigare
- Det är lättare att utveckla smartare produkter och tjänster
- Det blir billigare när fler tjänster och lösningar finns kostnadsfritt på webben

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes via e-post till cirka 15 000 företag mellan den 31 maj och 30 juni 2017. 836 småföretagare svarade på frågorna.

Fakta: Molnet

Molntjänster är ett samlingsnamn för skalbara teknikresurser som levereras via internet. Molntjänsten kan bestå av datorkraft, lagringsutrymme eller programfunktioner. Användarna betalar endast för sin användning av tjänsten. Molntjänster körs på begäran, jämfört med installerade program som du traditionellt kör lokalt på en dator eller server. Molnet kan nås närsomhelst från flera olika enheter, som dator, mobiltelefon och surfplatta.

• nyföretagande

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 600 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 5 500 anställda och omsatte 7 855 miljoner norska kronor 2016.