Självscannare är mer lojala kunder

Sex av tio kunder självscannar när de handlar i en livsmedelsbutik. Och självscanning ger återkommande kunder samt fler medlemmar till kundklubben. Av de som självscannar är nämligen 16 procent fler benägna att rekommendera butikens kundklubb, jämfört med de som inte självscannar. Det visar en undersökning från Visma, genomförd av Sifo.

– Självscanning har blivit ett populärt verktyg i livsmedelsbutiker och tycks vara här för att stanna. Det effektiviserar för konsumenten som både får en enklare och snabbare shoppingrunda. Dagens kunder väljer teknik som underlättar deras vardag, inte gör den mer komplicerad, säger Peter Fischer, Divisionsdirektör på Visma Retail.

Än så länge är det den mer klassiska hand-scannern som dominerar i livsmedelsbutikerna. Bara två procent har använt mobilen för att självscanna det senaste året. Men mobilen som verktyg i butik växer sig allt snabbare och spås vara nästa revolution inom handeln. 64 procent är positiva eller mycket positiva till att scanna en vara med mobilen eller scanner för att få fram information om varan.

– Mobilen som verktyg i butik blir allt mer självklar. Självscanning är inte nytt men verktygen och de tekniska lösningarna blir bättre och smartare, och kommer flytta allt mer in i mobilen. Konsumenten kan handla snabbare, enklare och få attraktiva erbjudanden samtidigt som handlaren får mer lojala kunder, säger Peter Fischer.

Statistik från Visma Retails Kundlojalitetsundersökning

För mer information kontakta
Tina Banh-Skybrand, Marknadschef på Visma Retail, 072-572 23 85, tina.banh-skybrand@visma.com
Peter Fischer, Divisionsdirektör på Visma Retail, 070-350 61 16, peter.fischer@visma.com

Om Visma Retails Kundlojalitetsundersökning
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo och är en riksrepresentativ, statistisk undersökning med 1550 intervjuer med personer i åldrarna 16-75 år. Urvalskriteriet var att den svarande måste vara medlem i minst en kundklubb. De branscher som undersöktes särskilt var dagligvaruhandeln, mode och apotek.

Om Visma Retail
Vi hjälper detaljister att framgångsrikt attrahera kunder till sina handelsplatser, öka försäljning genom förbättrad shoppingupplevelse och skapa lojala kunder. Detta genom smart användning av teknik som stödjer nödvändiga processer på alla nivåer. Vi erbjuder kompletta front- och backoffice-lösningar med ett brett utbud av tjänster. Det inkluderar exempelvis: kassasystem och centrala system för butiksdrift, lojalitetssystem samt tjänster som projektledning, rådgivning, support, teknisk service och IT-drift.