Småföretagarna drar ner på reklamköpen

Sex av tio småföretagare kommer att lägga mindre på marknadsföring i år än de gjorde förra året. Det visar en färsk undersökning från Visma.

I undersökningen som genomfördes från fredag till söndag svarade 60 procent att de skulle satsa mindre på marknadsföring 2011 än de gjorde i fjol. 30 procent uppgav att de skulle öka något medan 10 procent räknade med att fördubbla sin satsning på marknadsföring.

– Det är rimligt att gissa att småföretagarna i stor utsträckning nu har så god orderingång att de inte känner samma behov av att marknadsföra sig som under förra året, när konjunkturen var mer osäker. I mindre företag vaktar man sina kostnader och håller exempelvis gärna igen på marknadsföring om affärerna går bra ändå, säger Lars Fredell, informationschef hos Visma Spcs.

Stor ökning hos stora företag
Enligt Sifos reklammätningar ökade investeringarna i reklam med 13 procent under förra året. Mest ökade marknadsföringen på internet. Ica, Coop och Elgiganten var de tre företag som köpte mest reklamplats i fjol.

Vismas enkät genomfördes den 21 till 23 januari via nyhetstjänsten för småföretagare, Visma Infoline, med cirka 90.000 dagliga läsare. Resultatet bygger på svar från 550 deltagare.

Frågan som ställdes löd: ”Satsar ditt företag mer på marknadsföring i år än i fjol?” Svarens fördelning:
Ja, dubbelt så mycket 10 %
Ja, något mer 30 %
Nej, mindre än i fjol 60 %

Lars Fredell, informationschef Visma Spcs, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se

• enskild firma
  • marknadsföring

Vismakoncernen är Nordens ledande leverantör av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster och butiksdatalösningar. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 220 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Läs mer på visma.se.